Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår
julhandeln

Maxad julskyltning 2014

Julskyltning. Årets julskyltning hos Nordiska Kompaniet ger enligt dem själva ”alla julälskande barn och vuxna sitt lystmäte, med fler tomtar, mer glitter och en juligare jul än på många år.”

– För många börjar julen på NK, med start på skyltsöndagen då vi avtäcker årets fönster. Tillsammans med Bukowskis Market engagerar vi våra besökare att bidra till årets välgörenhet, och samtidigt få med sig en bit av julen på NK hem, säger Daniel Stipich, marknadschef på Nordiska Kompaniet. 

Intäkterna från auktionen går oavkortat till Läkare utan gränser och från och med den 13 januari 2015 finns möjlighet att lägga bud på objekten.





Julskyltning handlar mycket om färger. Vintervitt och metalliska toner i brons, guld, silver och koppar har tagit upp kampen med det klassiskt röda och gröna i skyltfönstren på de stora shoppingstråken i London.


Men svenska Åhléns släpper inte taget om den klassiska julen. Rött, vinrött, blått och grönt får visserligen sällskap av mer dämpade toner i mullvad, svart och grått i varuhuskedjans moodboard för årets sista kampanj: All jul under ett tak.


qwfqwfwqf


Ett sätt att väcka uppmärksamhet är att börja julen tidigt. Redan den 6 oktober hade Coop Ladugårdsängen i Örebro pyntat med julgran och plockat fram julmust och glögg. Den tidiga julen blev en snackis på stan och på facebook och ryktet spred sig snart även till riksmedierna. Reaktionerna var både positiva och negativa – men butikschefen Jonas Lidhammar ser tjuvstarten av julen som ett vinnande koncept.


– Vi ser hur mycket vi säljer och hur många andra som uppskattar det, så man kan nog inte vara för tidigt ute, säger han till SVT.


 


qwfqwfsdvsd


Och visst väntas julhandeln slå rekord igen. Vilka butiker som tar hem de 1400 kronor som varje svensk spenderar extra i december månad hänger till stor del på hur varorna exponeras.


”Genom att skapa en intim och festlig julstämning förbättrar du kundernas upplevelse av julhandeln och uppmuntrar dem att dröja kvar längre i butiken i sitt sökande efter varor. Ett lyckat julskyltningskoncept får genomslag i form av glada konsumenter som vill spendera mer tid i din butik.” menar australiska butikskommunikatörerna VM+.


 


/Gabriella, Butiksinredning.se


Bilderna kommer från NK, Åhléns, Coop samt www.retailstorewindows.com.


xcvcxv


 

 

 

 

Kategorier

Snygga butiker
Inspiration
Skyltfönster




Liknande sidor






  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...