Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Trender i årets julhandel

Julhandeln är en självklar snackis så här års. Allt pekar på nya rekord – men vissa trender kan röra om i grytan. Butiksinredning.se har lyssnat med experterna.

 

Analysföretaget HUI Research förutsäger i sina prognoser en tillväxt på 3 procent under december vilket skulle innebära att svenskarna sätter sprätt på nära 80 miljarder i julhandeln 2019. Men köpskam, klimatångest och en svagare konjunktur är orosmoln som kan dämpa köpfesten, skriver Sara L Brändström, SvD Näringsliv. https://www.svd.se/kopskammen-hotar-arets-julhandel/i/utvalt/om/julhandeln

Köparna väljer ansvarsfulla butiker

Ansvarsfull retail präglar årets julhandel, menar även omvärldsbevakarna hos Handelstrender.se, vilket återspeglas i HUI:s rapport om ökat intresse för att handla second hand. Greenpeace går steget längre med sitt initiativ Giveupgifts.org som ett sätt att säga nej till onödiga julklappar. Men att handla ansvarsfullt kan också handla om att göra sina inköp hos butiker och varumärken som tar ansvar för miljö och social rättvisa. https://fortune.com/2019/10/01/holiday-shopping-christmas-gifts/

 

Julmaten ökar mest

Oavsett köpskam fortsätter konsumtionen att öka. Försäljningen av mat ökar allra mest, och det beror inte nödvändigtvis på att vi äter mer. Befolkningen har ökat, vilket automatiskt ger en ökad försäljning. För matbutiker är en lyckad julhandel avgörande för årsresultatet.

 

Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/VbXm93/sill-och-lax-lockvaror-i-julhandeln

 rapporterar att Icabutikerna ökade sin livsmedelsförsäljning med 18 procent i december i fjol jämfört med månaden före. För Coop låg decemberlyftet på 16 procent. Sill och lax liksom tidigare år är lockvaror i butikerna för att kompensera högre priser på annan julmat, där fläskköttet sticker ut med kraftiga prisjusteringar.

 

Upplev julen i butiken

En stor del av julhandeln sker online. Undersökningen Holiday Online Shopping 2019 visar att 43 procent av svenskarna väljer digital julhandel, 39 procent föredrar att handla i butik och 18 procent föredrar en mix av butik och e-handel. https://www.dagensanalys.se/2019/11/rapport-om-julhandeln-2019-ger-hopp-for-detaljhandeln-pa-natet/

 

Men butiksupplevelsen ska inte underskattas. Fortfarande vill vi klämma, känna och uppleva julstämningen på riktigt. Och visst vet svenskarna hur julstämning skapas i butiken. Se bara här hur amerikanska The Wads uppskattar julen hos Ikea:

 

 

 

 



 


Kategorier

Trender
Livsmedel
Marknadsföring
Hållbarhet
Miljöfrågor
frys & chark




Liknande sidor

Aktuellt i butiksbranschen





  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...