2016: Digitalisering möter småskalighet
2016. En trendspaning inför det kommande året i detaljhandeln visar tydligt på kundernas krav på ytterligare digitalisering och sömlösa shoppingupplevelser – samtidigt som man hyllar det enkla, operfekta och hantverksmässiga.
Detaljhandelns tyngsta trender förutspås bland annat av Handelstrender.se. Inför 2016 är det tydligare än någonsin, menar man, att detaljhandelns hjärta är digitalt. Big data och analyser av kundbeteende är fundamentet i framtidens butik och det kommer att påverka butikernas rekryteringsbehov redan under 2016 för att man ska ha rätt kompetens, tekniska förutsättningar och intern förmåga att visualisera resultaten.
Mer bekvämlighet för kunderna är en annan viktig trend, servicehörnan i Mall of Scandinavia är ett exempel, samarbeten mellan kedjor är ett annat exempel där Ica och Starbucks gått före. Något motsägelsefullt kan tyckas, förutspår Handelstrender att slutet är nära för poängbaserade lojalitetskort. Kunderna efterfrågar en mer transparent prissättning. Men det innebär inte att butikerna kommer att sluta belöna sina lojala kunder. Istället växer andra mervärdesförmåner fram, exempelvis VIP-kassor för kortinnehavare eller gratis varma drycker i butik.
Betalsätten i butik kommer också att förändras, allt för att det ska bli mer friktionsfritt och strömlinjeformat. Apple Pay har gjort entré i Europa och i USA testar man biometriska lösningar som fingeravtryck och ansiktsidentifiering. MasterCard har också tagit fram ett system som gör det möjligt att lagra betalningsinformation i till exempel nyckelringar och smycken.
Hela listan från Handelstrender kan du läsa här:
http://www.handelstrender.se/detaljhandelns-tyngsta-trender-2016/
Men i allt det digitala och uppkopplade finns också en jordnära trend. Ska man tro kommunikationsbyrån Food & Friends blir 2016 året som det skitiga tar plats i matbutikerna. Deras trendspaning om mat, dryck och måltider 2016 har temat ”Get dirty” och handlar om hur det kasserade och kantstötta hamnar på tallriken i stället för i soptunnan. Lite skitigare, lite mer hantverksmässigt och småskaligt, lite mindre blankpolerat är idén som redan plockats upp av kedjor som ICA, Coop och Axfood. Förpackningar får gärna se handgjorda ut, lite ojämna och stökiga.
– Etiketterna ska se handskrivna ut som en genomtänkt designstrategi där man medvetet trycker till kanterna eller formar produkter och förpackningar så att det ser ut att vara lite fel på dem. Det ska kännas att det finns en människa bakom, inte bara teknik, säger Lennart Wallander, vd för Food & Friends, till Ica Nyheter.
Läs hela artikeln här: http://www.foodfriends.se/files/4014/4525/9223/Icanyheter_41_12.pdf
Och så finns butikerna som väljer att gå mot strömmen, som ICA Nära på Bergsgatan i Sundsvall. Istället för att plocka bort manuella diskar och spara in på personalkostnaderna, som rekommenderades centralt, gjorde man precis tvärt om. I dag är man störst i Sundsvall på både salladsbar och lösviktgsgodis och den manuella delin i butiken har man kvar eftersom den ger ökad försäljning.
– Jag tänkte kan man driva saluhallar i Stockholm måste det gå att få ihop det, säger butikschef Maths Boveng till Butikstrender.se.
Läs hela intervjun här: http://109.235.67.133/~butikstrender/fn-soldaten-som-gar-sin-egen-vag-ica-nara-bergsgatan-i-sundsvalls-satsar-pa-farskt-delat-ansvar/
Text: Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se