Skapa leads med interaktiv butiksinredning

Vi må leva i en värld där det mesta går att sköta digitalt men den fysiska butiken existerar fortfarande. Det finns produkter såväl som tjänster som vi helst ser närmre på och beställer i en traditionell butik. Fast visst går det att använda butiksinredning för att skapa leads och sälja mer via den digitala världen. Vi tar en titt på hur det här kan fungera.

Leads är nya och återkommande kunder

Först måste vi reda ut vad som menas med leads. Inom marknadsföring är leads ett väldigt viktigt koncept. Det är nämligen en form av ledtråd till en person eller ett företag som kan bli en kund. Det finns varma leads som är personer som har ett uttalat intresse av den vara eller produkt som du säljer.

De som kommer in i en fysisk butik är ju utan tvivel varma leads! Att de har kommit in i lokalen visar ju att de har ett behov eller kanske intresse av det som finns hos dig. Om de lämnar butiken utan att köpa något kan det vara väldigt smart att du har någon form av kontaktinformation för att sälja vid senare tillfälle.

Fysiska butiker påverkas av den digitala handeln

Fysiska butiker påverkas på många sätt av den digitala handeln. I takt med att vi vänjer oss vid att beställa allting online så förväntar vi oss samma service i den vanliga butiken. Vi kan bli förvånade då det vi vill ha inte finns på lager eller att vi inte kan se priser som vi gör på en mobiltelefon.

Dessutom är dagens grundfokus inom handel att guida och hjälpa kunder. Därefter kommer fokus på att faktiskt sälja en vara. Här finns det stor potential att jobba med interaktiv butiksinredning där kunder får hjälp samtidigt som de delar med sig av kontaktinformation.

 

Erbjudanden och information för att samla leads

I en fysisk butik går det till exempel att jobba med kampanjer. Dessa kan integreras med den digitala tekniken. Du kan ha skyltar som visar hur en kund snabbt kan använda en app för att få mer rabatt på varorna.

Det här är enkelt och interaktivt. Kunden är nöjd då det blir ett lägre pris eller då möjligheten ges att samla poäng som en form av bonus. Butiksägaren är nöjd då det blev leads för mer sälj längre fram. Med erbjudanden och evenemang går det att skapa kontakt med många fler än de som faktiskt besöker butiken.

Det som börjar som en enkel skylt eller en interaktiv skärm i butiken kan sedan sprida sig som ringar på vattnet. Kunden kan dela informationen med fler via email, sms eller sociala medier och få bonus på detta. Då dyker det upp nya kunder som tar kontakt tack vare informationen de fick.

Viktigt med tydlig butiksinredning som engagerar

Med tydlig butiksinredning blir det lättare att jobba med interaktiv butiksinredning som kan samla in information och skapa varma leads. Det kan vara så enkelt att ni jobbar med butiksbelysning som riktar uppmärksamhet mot skyltar med information.

Missa inte nyttan av ljud. Precis som att ni spelar musik i butiken så går det att ha inspelade meddelanden som på ett kort och koncist sätt talar om att det finns möjlighet till bonus eller rabatt med en app eller i kassan.

Det går att strategiskt placera ut den här typen av information på platser där kunder lägger märke till det och blir nyfikna. Med touchskärmar så blir det lite som att shoppa och kommunicera online fast i en vanlig fysisk butik. Det är något som passar som handen i handsken för moderna shoppare!

 



 


Kategorier





Liknande sidor






  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår