Skyltar är en urgammal form av kundkommunikation!

I butiken kan du kommunicera med dina kunder på olika sätt. Det går förstås alltid att inleda ett samtal för att se om kunden behöver vägledning. Sedan har vi nyare former av interaktiv kommunikation med skärmar och stimuli form av ljud, bild och till och med doft. Men om du vill dra nytta av en urgammal form av kommunikation som fortfarande är otroligt viktig så är det skyltar du ska satsa på!

Skyltarna användes redan i det gamla Babylonien

Redan i det gamla Babylonien så använde man sig av skyltar för att underlätta handel. Huvudstaden Babylon var ett aktivt handelscentrum för handel med Asien och Afrika. Arkeologiska utgrävningar har också visat att skyltarna förekom som en självklar form av butiksinredning i det gamla Egypten och antika Grekland.

Då hade man förstås inga flashiga ljusskyltar eller plastvarianter för enkelt rengöring, men precis som idag så användes butiksskyltarna för flera viktiga ändamål.

Skyltar visade:

  • Butikens identitet
  • Vad som fanns att finna i hyllsystem
  • Priser på lockvaror
  • Information och reklam

Än idag är skylten något som du använder dig av för att göra tydlig skillnad mellan dig och dina konkurrenter. Den visar var ingången till din butik är såväl som var kunder kan prova kläder eller hitta det som de letar efter.

Om du behöver uppmärksamhet eller vill leda kundens uppmärksamhet till en viss del av butikslokalen så är skylten det medium du vill jobba med. Den är effektiv och ett måste i en butikslokal som ska fungera på ett effektivt sätt för de som jobbar och handlar i den!

 

Skylten visar kunden vad du går för

En annan spännande aspekt av butiksskylten som var lika viktig i antikens Grekland som den är i moderna Norrköping är att den signalerar till kunden vem du är och vad du går för. En kvalitetsskylt kommunicerar något helt annat än en tejpad pappersaffisch.

På grund av detta är det väldigt viktigt att du är medveten om vad din skylt utanför butiken och även skyltning i butiken kommer att säga om dig till dina kunder. Fast du behöver inte överdriva. När skyltdesignen blir för komplicerad så kan den verka förvirrande och då kan du få helt motsatt effekt.

3 syften med moderna butiksskyltar

I grund och botten kan vi säga att det finns 3 syften med butiksskyltar:

  1. Som reklam och marknadsföring

Skyltar som syns märks och med butiksskyltar strategiskt placerade kan du inte bara locka in fler kunder, du kan också få fler att handla från dig!

  1. För att få in fler kunder i butiken

När det finns en tydlig skylt vid din butik så kan den leda till att fler kommer in. Butiksskyltar är otroligt viktiga för att få in gångtrafik i butiksområden. Om en skylt är för liten eller otydlig så kan det leda till att du förlorar en hel del kunder enbart på att de aldrig upptäcker din butik!

  1. Guidning i butiken

När kunden väl kommit in i din butik så är det butiksskyltarna som guidar och visar vägen. Det finns studier som har visat att svenskar inte vill vänta på hjälp. Kort väntetid är viktigt och då är det verkligen smart att det finns en skylt som ger informationen som butiksbiträdet inte hinner erbjuda.

I en större butik kan det vara så enkelt att skyltarna visar var kläder för henne, honom och barn finns. När kunden hittar snabbt så är chansen god att det blir köp hellre än att personen stegar ut för att det ändå inte verkar finnas barnkläder i butiken.

 



 


Kategorier

Design
Marknadsföring
omnichannel
Skyltfönster
Skyltar




Liknande sidor

Aktuellt i butiksbranschen





  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår