5 vanliga misstag när du dekorerar ditt skyltfönster

Att skapa attraktiva skyltfönster är en konst. Stora kedjor och varumärken har oftast hjälp av en visual merchandiser, men för en mindre butiksägare gäller det att tänka smart själv. Marica Gigante, bloggare och visual merchandiser hemmahörande i modets och designens mekka Italien, varnar läsarna på Mannequin Madness för de fem vanligaste misstagen vi gör i våra skyltfönster.





1. Vi väljer för många produkter till skyltfönstret

Ibland kan man tro att ju mer produkter vi visar i skyltfönstret desto mer kommer vi att sälja – när det i själva verket är precis tvärt om. Less is more. Renodla och välj ut ett mindre antal produkter. Gör en tydlig visuell prioritering som visar i vilken turordning du vill fånga betraktarens uppmärksamhet.

2. Vi lämnar inget utrymme mellan produkterna

Ett fullpackat skyltfönster förmedlar inte bara för mycket information, det gör också att tiden som ögat vilar på varje produkt minskar. Ett medvetet skapat utrymme mellan de produkter du visar upp  hjälper kunden att fokusera rätt.

3. Vi använder inte belysningen rätt

Vissa produkter säljer oavsett om de står i skyltfönstret eller inte. Andra behöver lite extra hjälp att sticka ut. En enkel spotlight på just den produkten kan vara allt som behövs för att komma ut i rampljuset.

4. Vårt skyltfönster är mörkt, smutsigt och stökigt

Borde vara självklart men behöver ändå lyftas fram. Skyltfönstret behöver bra belysning och det ska vara rent och snyggt. Fönsterglaset ska vara utan fläckar. Varje yta ska vara välstädad och fri från både damm och smuts. Ett skyltfönster behöver tillsyn varje dag.

5. Vi har ingen plan för skyltningen

Planeringen är grunden i visual merchandising. Du kan planera månadsvis, per kvartal eller per år – men du måste ha en plan för hur produkterna ska skifta och installationerna förändras. Annars kommer du aldrig att väcka kundernas intresse. Några temat att ta hänsyn till i din planering är säsong, högtider, semestertider, rea och speciella event.


Här kan du se fler tips av visual merchandiser Marica Gigante.



Marica Gigante tipsar också om tre praktiska hjälpmedel som varje visual merchandiser bör ha nära till hands för att hålla sitt skyltfönster i topptrim:


• En dammvippa med skaft som ger bra räckvidd och som driver alla dammråttor på flykten.


• Mjuka nylonhandskar så att dina händer inte lämnar fläckar av fett och smuts varken på hårda, blanka ytor eller mjuka textilier.


• Engångstossor liknande de du hittar hos tandläkaren för att slippa ta av dig skorna varje gång du behöver ordna något i skyltfönstret.


Läs mer av Marica Gigante här: http://maricagigante.com/


Gabriella Mellergårdh

 



 


Kategorier





Liknande sidor






  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår