Är leasing av butiksinredning bättre än att köpa inredningen?
Det går att leasa inredning till en butik. Det här innebär att man inte själv köper butiksinredningen utan att man istället låter en kreditgivare som erbjuder leasingtjänster göra detta. Själv betalar man en slags hyra så länge som leasingavtalet gäller. För vanliga möbler som hyllor så brukar man inte ingå den här typen av avtal, men för dyrare inredning som maskiner och kassaapparaten så kan leasingen vara ett bra sätt att få råd med en butik som har modern och bekväm inredning.
Så fungerar leasing av butiksinredning
Om man inte har råd med de maskiner som man måste ha för att driva sin butiksverksamhet så kan man välja att leasa dessa. I praktiken så innebär detta att ett annat företag kommer att äga den dyra inredningen. Själv betalar man varje månad en avgift för den så det blir i praktiken som om att man hyr maskinerna. Man får alltså tillgång till den utrustning som man behöver utan att själv äga den. För vissa så är det här ett bättre alternativ till att ta ett stort lån för att investera i butiksutrustningen, detta eftersom leasingen innebär en mindre kostnad och också att man inte måste tänka på att sälja utrustningen vidare om man beslutar sig för att stänga butiken.
Vad händer när leasingavtalet går ut?
Det man ska tänka på är förstås vad som händer när leasingavtalet går ut. Här kan man antingen välja att skapa ett nytt kontrakt där man fortsätter hyra men då ska man få en lägre kostnad per månad eftersom man redan har betalat så pass stora summor för utrustningen. Ett annat alternativ är att man får ett förslag om att köpa maskinerna och då givetvis till ett bättre pris. Sedan så kan man välja att säga upp avtalet och lämna tillbaka maskinerna till företaget som ordnat med leasingen. Innan man skriver under ett leasingkontrakt så ska det här beslutas om så att alla vet vad som gäller då avtalet går ut.
Ett individuellt beslut
Om man ska välja leasing av butiksutrustning eller inte är förstås ett mycket individuellt beslut och något som man måste komma fram till med hjälp av rådgivning. Man får helt enkelt se på kostnader för att köpa samma utrustning och betänka hur man ser att butiken kommer att utvecklas. Det kan ju vara smart att börja med leasing för att sedan ta över utrustningen om man märker att det kommer att vara det värt. Det kan bli dyrt att hyra men det kan också bli dyrt att köpa utrustning om man ser att verksamheten inte riktigt fungerar som den borde så detta är ett beslut som man ska fatta baserat på rätt kunskap och proper analys av de ekonomiska förutsättningarna som butiken har.