Rachel Shechtman, Story, New York

Butiken som regelbundet byter inredning och sortiment

Inrednings- och sortimentsbyte. Hur ska en fysisk butik behålla dragningskraften när e-handeln lockar kunder i allt större utsträckning? Rachel Shechtman har utmanat rådande butikskoncept. Hon är varumärkeskonsulten som blev entreprenör genom att skapa något helt nytt i en butiks- och eventlokal, mitt på Manhattan, New York. Butiken heter STORY och konceptet är hämtat från medievärlden. STORY fungerar som en tidning där temat/utbudet förändras var fjärde till sjätte vecka. Några exempel är Color STORY, New York STORY, Love STORY och Wellness STORY.

– Ett magasin berättar historier med hjälp av bilder och skrivna ord. STORY gör det genom försäljning och event, säger Rachel till tidningen New York Times.





Varje litet utrymme i butiken används för att exponera det pågående temat och såväl butiksinredning som utbudet av varor anpassas. När temat avslutas stängs butiken i en vecka för att bygga om, ge plats för nya produkter och nya hyllor. Mycket av det som säljs kommer från små varumärken och designers.


Rachel, som också föreläst på TEDx om sitt sätt att förnya detaljhandeln, använder sig av storytelling som en slags dejtingservice mellan varumärken och konsumenter. Och hon använder sig av sponsorer för att ha råd att bygga om butiken så omfattande för varje tema. Kända varumärken betalar för att få bli en del av STORY-upplevelsen. Till exempel sponsrade Hewlett Packard Holiday STORY genom att låta kunderna använda deras skrivare till att printa ut egendesignat omslagspapper till alla inköp som gjordes i butiken.


qwfqwfwqf


Arenan för vår konsumtion har förändrats, menar Rachel. Förr handlade det helt och hållet om transaktionen – pris, kvalitet och service. Idag vill konsumenten ha upplevelser, underhållning, överraskningar och tillfredsställelse.


– Varför kan inte en butik handla både om att köpa varor och att ingå i en gemenskap? Varför kan vi inte utvidga mediabegreppet så att det också inkluderar en plats där varumärken kan marknadsföra sig för kunderna i en fysisk detaljhandel? säger Rachel till nätforumet Protein.


qwfqwfsdvsd


Hon är övertygad om att även helt nätbaserade varumärken kommer att etablera sig med fysiska mötesplatser i en nära framtid. Ett av hennes stora mål är just att föra det digitala och det fysiska närmare varandra.


– Det handlar inte om online eller offline, det handlar om att tillämpa digital teknik i butiken och kanske även att integrera någon slags analog konversation online i något nytt format, säger Rachel Shechtman.


 


/Gabriella, Butiksinredning.se


 


Bilder: https://www.prote.in/en/profiles/rachel-shechtman-story


 


För mer inspiration, se: Changing the Retail Story: Rachel Shechtman at TEDx Hollywood


 



 


Kategorier

Butiksinredning
Inspiration




Liknande sidor

Få hjälp med din butikslokal
Aktuellt i butiksbranschen





  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår