Butiksinredning för alla sinnen
Då man funderar på vad man kan göra för att skapa en butikslokal som är attraktiv och som får folk att vilja köpa så kan man leka med lite olika koncept och idéer. Ett intressant sätt att tänka på är hur våra olika sinnen kan stimuleras i en butik. Om man använder sig av smart butiksinredning så kan man väcka folks olika sinnen på ett positivt sätt, och även om det inte leder till omedelbar försäljning så kan det vara ett sätt att bygga upp en kundkrets som ständigt återkommer för att handla mer.
Butiksinredning att vila ögonen på
Man kan ju undra varför en del butiker väljer att inreda med möbler som ser ut att tillhöra något gammalt slott. Det faktum att man minns dessa affärer är ett tecken på att tekniken med att stimulera via ett visuellt intryck faktiskt fungerar. Om det rör sig om en butik som säljer vintage kläder och accessoarer så får man ju en röd linje då även dekoren och möblerna i butikslokalen går på samma spår. Ibland kan det röra sig om mindre detaljer som är vackra och unika och som får kunder att stanna till och bara se på av ren förundran.
Ljudintryck
Det är rätt vanligt att butiker spelar musik i bakgrunden eller låter radion stå på. Det här är något som man kan använda för att skapa köplust och det är viktigt att förstå hur vi reagerar på musik. Om volymen är alltför hög så kan det få folk att uppleva stress och snabbt vilja gå ut. Det är också viktigt att ta reda på vilken typ av musik man bör spela för att påverka sin målgrupp på ett positivt sätt. I vissa fall så kanske det kan vara bra med ljudeffekter och så kallat vitt oväsen hellre än vanlig musik eller radio.
Doftintryck
Hur det doftar eller luktar i en butikslokal kan också påverka hur folk beter sig. Om det luktar illa så måste man omedelbart ta hand om detta. Ingen har lust att gå omkring i starka odörer av målarfärg eller kanske röklukt. Det borde vara uppenbart att rökande personal inte ska stå i ingången och ta rökpauser då detta kan avskräcka folk från att ens stiga på. Med doftpåsar så kan man sprida dofter av välbehag och genom att välja lättare dofter som de flesta tycker om så kan man få till en behaglig känsla och öka på köplusten via doft sinnet.
Temperatur och material
Det är viktigt att kunder få ta på varor och produkter eftersom vi även behöver använda vår känsel för att se om vi tycker om ett klädesplagg eller något annat. Man kan göra mer med detta och tänka på saker som temperaturen i butiken. Om det blir för varmt så kommer folk att svettas så på vintern så får man hålla det kyligt så att det inte blir för svettigt då man kommer in i ytterjacka och på sommaren så bör man erbjuda en sval plats. Sedan kan man ha effekter som saker som barn kan röra vid och leka med så att det blir lättare för föräldrar att få handla ostört.
Något att smaka på
Numera så är det rätt enkelt att installera en vattenautomat som ger kallt vatten i plastmuggar. Det här är en trevlig gest som folk kommer ihåg. En varm sommardag så blir ens butik adressen för shoppare som vet att man där får ett glas kallt vatten som smakar gott. På samma sätt så kan man ha en skål karameller vid kassan för att ta avsked av de som just handlat med lite extra sötma.
Det sjätte sinnet
Vill man påverka köplusten via det sjätte sinnet så får man kanske uppsöka en person som har lite mer koll på hur vi reagerar rent själsligt på olika typer av lokaler. Eller så får man ha lite fingertoppskänsla och själv avgöra hur den samlade känslan i lokalen är. Om man bara ser till att ha påverkat de fem sinnena på ett positivt sätt så är chansen god att även det sjätte får ett gott intryck. Men det är klart, när kunder börjar säga saker som att “känslan i den här affären är så bra men jag kan inte sätta fingret på vad det är som gör det” då vet man att även det sjätte sinnet har stimulerats, kanske helt enkelt för att man är noga med att vara trevlig mot varje kund, både då de kommer in och då de går sin väg.