Butikslokaler med inspirerande skyltning

Skyltfönster. Det finns skyltfönster som folk ser fram emot att gå förbi. Under vissa årstider så vet man att det kommer att bjudas på show och då tar man kanske till och med en liten omväg för att se hur fönstren har dekorerats. En butik har mycket att vinna på att skapa ett inbjudande skyltfönster som får folk att vilja veta mer. Nu kanske man inte har råd att bjuda in en kändis som ligger och sover i fönstret, men det finns andra knep för att få folk att bli imponerade och nyfikna på ens produkt. Är man uppfinningsrik så kan man komma på spännande kampanjer och uppdrag som man förmedlar via sin butiks fönster.


Inspirerande skyltfönster


Skyltfönster som det pratas om

För att få ett skyltfönster som det pratas om så gäller det att veta vad som imponerar på folk. Idag kan man ju tycka att det är svårt att göra något som inte har gjorts förr och man får nog inse att så är fallet. Man bör inte försöka göra något som är värre än det värsta och chockerande. Det är bättre att skapa ett fönster som är speciellt och inbjudande och som berättar någon form av historia. Ibland kan en enda liten detalj vara det som får folk att vilja komma och titta. Det kan vara så enkelt att man gör något konstigt med en av skyltdockorna och lägger till en liten detalj som är galen eller riktigt humoristisk. Många gånger så är det just det lilla som blir till en löpeld som sprider sig på nätet och på gator och torg.


Om man har råd med det så kan man ju hyra in skådespelare som under någon dag eller två gör riktigt roliga saker i ens fönster. Det här kan bli till en snackis som leder till att många kommer och besöker ens butik för att se vad som händer därinne.


qwfqwfwqf


Ett tydligt språk i fönstret

Oavsett om man försöker vara rolig eller vill skapa magi så är ett tydligt språk viktigt. Man kan inte förvänta sig att folk ska förstå intern humor eller ha tid att uppfatta alltför många detaljer och texter eller vad man nu har lagt in i fönstret. Om man till exempel vill skapa uppmärksamhet genom att dra igång en tävling så räcker det med att locka in folk via fönstret där man talar om vad de kan vinna för att sedan i butiken förklara hur tävlingen går till. Inredningsdesigners är bra på att förmedla budskap utan ord genom att använda sig av symboler och färg så det kan vara klokt att se på exempel och hur andra har gjort innan man börjar göra om i det egna fönstret.

Viktigt med uppdateringar

Ett skyltfönster får inte förbli statiskt. Om det alltid ser likadant ut så slutar folk att se in i det. Det blir som en grå vägg som man går förbi utan att lägga märke till. Om det däremot är så att man ofta meddelar om nyheter och visar nya produkter eller kläder i fönstret så kommer folk som går förbi undermedvetet lyfta blicken för att se vad som är på gång. Även om man inte har så mycket nytt att visa så är det bra att man byter ut dekoren och det som visas i fönstret för att skapa en känsla av ständig förnyelse. Man kan ju använda samma dekor vid ett senare tillfälle. Det viktigaste är att folk upplever att det händer saker i butiken och att man erbjuder en fräschhetsfaktor.


xcvcxv


Belysning för skyltfönster

Något som man bör tänka på är det där med butiksbelysning för fönstret. Det gäller att belysa på ett sätt som inte bländar den som står utanför och tittar in. Spotlights brukar vara idealiska men det är klart att man även kan använda sig av vanliga lampor. En butik som säljer lampor kan ju inte ha alla lampor som visas i fönstret tända så här får man verkligen tänka till hur man ska skapa en attraktiv bild av den variation som man erbjuder. Det är som sagt klokt att ta hjälp av en expert som vet hur man ska belysa så att den som går förbi får lust att stanna till, se på ens fönster för att sedan kliva in i butiken och ta reda på mer.


 

 



 


Kategorier

Inspiration
Skyltfönster




Liknande sidor






  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår