CES 2018: Fem framtidstrender för detaljhandeln
Världens största tech-mässa, CES, gick av stapeln förra veckan i Las Vegas. Ett av många seminarier satte fokus på fem framtidstrender för detaljhandeln. Vissa pratar om handelns apokalyps, men den fysiska butiken har fortfarande stora möjligheter att behålla sin position – om man tar vara på teknikens utveckling och analyserar metadata på rätt sätt.
1: När shopping blir ren magi
Konsumenter idag efterfrågar autentiska och sömlösa upplevelser. Man vill testa klätterväggen på plats i vildmarksbutiken, få assistans av Artificiell Intelligens (AI) i provrummet, boka mötet med varuhusets jultomte i förhand med en smart app, testa unboxing med hjälp av Augmented Reality (AR) och såklart beställa online och hämta i butik.
Internet of Things exploderar på marknaden i form av betalning och leverans direkt till bilen, kylskåp som beställer hem varor när de tar slut, ringar och armband som är utrustade med betalningssystem och mycket, mycket mer. Det här är bara början på hur detaljhandeln kan skräddarsy upplevelser för sina konsumenter.
2: VR och AR växer
Allt fler butiker experimenterar med virtual och agumented reality för att engagera sina kunder. Ett exempel är YouCam från Perfect Corp, en makeup-spegel och app som gjort gemensam sak med LÓreal för att exponera produkter och möjliggöra köp genom appen.
3: Omnichannel viktigare än någonsin
Sömlös integration mellan onlinebutik och fysisk butik är en självklarhet för morgondagens butik. Utbilda butikspersonalen så att de kan guida kunderna på bästa sätt och visa alla möjligheter.
4: Allt handlar om data
Bakom sömlösa shoppingupplevelser ligger mängder av data som kan ge butiken viktiga kunskaper och insikter. Hantera data rätt och lär dig förstå kundernas upplevelse när de besöker din butik. Ta hjälp av data för att anpassa butiksupplevelsen både för den 60-åriga mannen och den 18-åriga kvinnan. Många tillgängliga analyssystem fokuserar på enkel konfiguration och tydliga insikter från lättläst grafik. Här är ett exempel på hur en heminredningsbutik använt sina kunddata.
5: Kraften i sinnesupplevelsen
Shoppingupplevelsen förändras ständigt men en sak kommer alltid att bestå och det är kundens behov av att klämma, känna, lukta och smaka. Från orientens bazarer till torghandeln av idag – sinnesupplevelsen av varorna kommer alltid att vara en stark drivkraft.