CES-mässan: Smarta hem ger handeln tillväxtmöjligheter
Montrarna på CES-mässan i Las Vegas fylls av tech-nyheter för det smarta, uppkopplade hemmet. Bara i USA tros antalet smarta hem uppgå till 73 miljoner år 2021 och därmed beröra 55 procent av hushållen. Hur det kommer att se ut i Europa kan vi bara spekulera om, men helt klart pekar trenden spikrakt uppåt.
Wall Street Journals reporter på mässan visar hur smart ett badrum kan bli:
Goda nyheter för detaljhandeln!
Och det här öppnar nya möjligheter för detaljhandeln, menar CTA (Consumer Technology Association) som står bakom CES-mässan. Deras försäljningsprognos visar att prylar som bland annat smarta lås och dörrklockor, smarta strömbrytare, dimmers mm och IP/Wi-Fi-kameror ökat med 48 procent i försäljning.
Utmaning att ha koll på bredden
Med möjligheten till ökad försäljning kommer också utmaningen att förstå och greppa bredden av produkter. Det här handlar inte om att introducera en enstaka detalj på marknaden, som när CD, DVD eller HDTV gjorde sitt intåg. Det smarta hemmet består av mängder av produkter, format, hårdvara, system och apparater. Och varje varumärke vill sälja sin helhetslösning. Varumärken som till exempel Samsung, LG och Panasonic satsar stort för att göra våra hem smartare.
Börja hemma hos dig själv
Det gäller för detaljhandeln att läsa på för att kunna förklara, sälja och serva kunderna. En bra början för den som känner sig osäker är att gå igenom PC för allas guide till det uppkopplade hemmet och upptäcka alla fördelarna med att koppla upp ditt eget hem.