Dags för SHOP Nordic 2016 – mötesplatsen för butiksinredare
Inredare, visual merchandisers, konceptansvariga, butikschefer, dekoratörer – alla laddar för SHOP Nordic 2016 som går av stapeln på Kistamässan den 13-14 april, i år med en unik internationell prägel.
Från nordisk till internationell mässa
Mötesplatsen för butiksinredning, koncept och design har mer än 160 utställare från 17 olika länder, bland annat Kina, Tyskland, Schweiz, Italien och Polen.
– Dessutom har vi näst intill alla nordiska butiksinredare på plats vilket verkligen ger besökaren inspiration för olika lösningar på former och materialval som speglar de senaste inredningstrenderna, säger SHOP Nordics projektchef Sofie Dagnelid.
Mässan presenterar de senaste nyheterna från ledande leverantörer inom handeln, bland annat inredning, koncept, skyltar, digital signage, kundvagnar, kassadiskar och produktställ. Arrangörerna utlovar "extravaganta monterbyggen" som ger en fantastisk visuell upplevelse på plats.
Inspireras av ledande retailexperter
Bland talarna hittar man bland annat retailexperten Scott Bedbury som väglett några av världens mest respekterade varumärken – Nike och Starbucks – till globala positioner.
En annan av årets talare är Jeff Porter, en av branchens ledande experter inom Digital Signage från USA.
Belysningsexperten Jim Collin, projektledande ljus-designer Mall Of Scandinavia, kommer också att dela med sig av praktiska råd hur man bäst skapar en kreativ ljusmiljö i butiken.
Konst för kreativa butiksfönster
För att lyfta fram trender – och kanske även skapa helt nya – har SHOP Nordic bjudit in konstnärer och fotografer som ska visa upp sina verk för mässans besökare. Syftet är att inspirera till mer kreativ butiksskyltning.
– Att skapa ett unikt och konkurrenskraftigt skyltfönster är en konst. Det gäller att veta vad folk imponeras av samtidigt som man vill göra något nytt och innovativt. En liten detalj kan oftast räcka för att ett skyltfönster ska bli intressant, säger Sofie Dagnelid.
Bland de inbjuda finns konstnären Edin Dzanic (Studio Edin), känd för sina Lady verk, samt möbeldesignern Marcus Johansson, skapare av fåtöljen NEST.
– Vi vill att besökarna ska bli inspirerade av konstens färger och material för att skapa sina egna kreativa butiksfönster utifrån vad de sett och upplevt på SHOP Nordic, säger Sofie Dagnelid.
Starkare varumärke med socialt ansvarstagande
Ett annat inslag som kommer att möta mässbesökarna är möjligheten att pärla Fuck Cancer-armband i SHOP Nordics Business Point. Arrangemanget är ett samarbete med Ung Cancer och syftet är att ge besökarna idéer till hur socialt ansvarstagande kan ge positiva effekter. Fredrik Sandevärn, marknads- och eventansvarig på Ung Cancer, kommer till mässan för att dela med sig av tankar och tips om hur företag kan stärka sitt varumärke genom socialt ansvarstagande.
– Vi är enormt glada över vårt samarbete med Ung Cancer och vi hoppas att många besökare och utställare tar chansen att pärla tillsammans. Självklart kommer det också att finnas möjlighet att köpa armband, säger Sofie Dagnelid.
SHOP Nordic arrangeras av Easyfairs. Partners till mässan är Svensk Handel, Dagens Handel, HUI Research, Kjedjemagasinet och Dansk Handelsblad.
Läs mer om mässan på www.shopnordic.se