Detaljhandels trender 2020
Välj väg och gör det fullt ut. Det är var framtidens retail handlar om, enligt en ny rapport från omvärldsbevakaren Handelstrender.
I trendrapporten Retail 2020 listar man vad man anser vara de tyngsta trenderna inför detaljhandelsåret 2020. https://www.handelstrender.se/retail-2020/ Några exempel är kraften i samarbeten, satsningar på nya butiksformat och inte minst – varumärken som står stadigt även i en Greta Thunberg-värld.
Hållbar konsumtion en ödesfråga
Ökade krav på hållbarhet är en viktig trend som även tidningen Market rapporterar om efter att ha pratat med handelns toppchefer. https://www.market.se/premium/handelns-vdar-har-ar-trenderna-som-kommer-att-paverka-branschen-mest-2020
2019 var ju året då hållbarhetsdebatten tog sig in i detaljhandeln på allvar. Alla inom detaljhandeln måste idag förhålla sig till miljö- och hållbarhetsfrågorna. Något som också blev tydligt i Markets och Icanyheters undersökning Handelns mäktigaste 2019 https://www.market.se/nyhet/handelns-maktigaste-hela-listan-lagpriskungen-klattrar-till-toppen där hållbarhetstrenden kvalade in på femte plats.
Digitalisering och 5G
Ur ett globalt perspektiv ser Coresight Research, med lokalkontor i New York, London, Hong Kong, Shanghai och Mangaluru (Indien) flera starka krafter som kommer att forma detaljhandeln under 2020, bland annat nämner man Kinas digitaliserade detaljhandel som i allt större utsträckning influerar västvärlden samt teknologier som 5G, som skapar nya möjligheter för detaljhandeln. Här är en glimt av framtidens högteknologiska retail enligt Coresight Research:
Allt kan inte göras digitalt
Men kom också ihåg att ”bara för att det är digitalt är det inte rätt. ” Det menar svenska retailexperten Magnus Ohlson, Retailomania. https://www.retailomania.se/pa-vag-mot-2020/
Han menar att det behövs en digital tillnyktring, vi behöver inse att den digitala transformationen inte handlar om att allt ska göras och ske digitalt. Det är få förunnat att kunna avvara den fysiska butiken med bibehållen lönsamhet.
Av: Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se