Digital kö-lapp underhåller kunderna
Man brukar säga att vi svenskar är bra på att stå i kö. Vi vet att man ställer sig sist och väntar på sin tur. Men långa ringlande köer är ändå ett stressmoment både för kunden och butiken.
Därför har Qumatic i samarbete med Sticky Beat lanserat MyFunWait™ – världens första integrerade, mobila underhållnings- och köhanteringssystem.
Vem vill egentligen stå i kö?
– Vi lever i en tid då vi vägrar att ha tråkigt. Tvingas vi vänta så finns ju åtminstone mobilen till hands där vi kan kolla Facebook, läsa nyheter och spela spel. Samtidigt måste man vara koncentrerad på sitt eget kö-nummer och hur många det är före mig i kön, säger Andreas Stjärnhem, Sticky Beat.
Ha roligt medan du väntar
Och det är här MyFunWait kommer in. Du tar din kö-lapp i mobilen och låter Qmatics system Orchestra hålla koll på din köplats. Under tiden kan du spela ett spel eller något annat som är anpassat för platsen och miljön du befinner dig i. När det är din tur avbryts spelet och du får veta vilken kassa du ska gå till.
– Själva underhållningsdelen kommer det att finnas mängder av varianter på, säger Anderas Stjärnhem.
Anpassad underhållning efter butik
Kanske börjar museibesöket redan i kön, kanske vinner du ett par hörlurar till din nya iPhone som du väntat en timme på att få köpa.
– Det kan till och med vara så att tiden i sjukhusets väntrum gjorde att du vet vad det är för fel på dig tack vare det smarta och roliga testet du gjorde i väntan på doktorn. Och skulle du spela ett spel där du kunde vinna en fördelaktigare ränta när du väntade på banken? Klart du skulle! säger Andreas.
Så här fungerar det i praktiken:
Samarbete mellan Sticky Beat och Qmatic
Sticky Beat är en digital innovationsbyrå med fokus på upplevelser. Kontor finns i Stockholm, Torsby och Karlstad.
Qmatic, med huvudkontor i Mölndal utanför Göteborg, är marknadsledande inom tekniska lösningar för köhantering inom detaljhandeln. Företaget har verksamhet i 120 länder världen över.