Låt din butik dofta!
Nu är det bevisat – igen. Dofter påverkar vårt köpbeteende. Ny forskning visar att vår köpintention ökar med hela 40 procent när både synintryck och luktsinne aktiveras.
Studien visade på ett tydligt samspel mellan våra sinnen och att det är en serie av händelser som vägleder oss att fatta beslut om köp. Lukten påverkar synen som i sin tur hjälper minnet som påverkar köpintentionen.
Och det visade sig att den söta doften från nybakade kakor var en riktig höjdare. Doften av kakor och bullar lockar mer än doften av kaffe, konstaterar Poja Shams, lektor i företagsekonomi.
Trovärdigt resultat med eyetrackingglasögon
Studien genomfördes av CTF, Service Research Center, Karlstads Universtitet i samarbete med företagen Tobii Pro och Löfbergs. Man använde så kallade eyetrackingglasögon där man följde deltagarnas ögonrörelser samtidigt som de exponerades för dofter, en metod som tros göra studien extra tillförlitlig. (Länk: http://www.forskning.se/2016/09/27/sa-paverkar-lukt-vart-kopbeteende/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3 )
– Mer än 90 procent av våra handlingar sker undermedvetet och när du ombeds att återberätta vad du har sett kommer du inte att kunna återge det korrekt. Eyetracking gör det möjligt att mäta dessa reaktioner som vi inte har kontroll över men som faktiskt visar vårt verkliga beteende, säger Tom Englund, affärsområdeschef Tobii Pro som utvecklat eyetracking-glasögonen.
Så här gick studien till: https://tobii.23video.com/eye-tracking-reveals-how-scent-impacts-our
Doftmarknadsföring skapar unik miljö
Många tidigare studier har bevisat samma sak, att rätt doft på rätt plats får kunderna att handla mer. Doftmarknadsföring har länge varit stort både i USA och Japan och börjar växa allt mer även här i Sverige.
Som butik har man allt att vinna på att låta dofter bli en del i marknadsföringen för att skapa en unik miljö. Flera aktörer på marknaden erbjuder sina tjänster i skräddarsydda lösningar med hjälp av doftdesign. I köpcentrum och butiker kan man till exempel förtydliga årstider genom en viss doft, skapa ett miljöombyte, förstärka ett exklusivt varumärke, skapa en familjär känsla – eller helt enkelt återskapa de värdeord som är viktiga i doftens form.
Varumärken som Rolls Royce, Hilton och McDonald´s har länge använt sig av doftmarknadsföring med lyckat resultat.
Experter menar att så mycket som 75 procent av de känslor vi genererar dagligen påverkas av lukten. Tillsammans med synen är det vårt viktigaste sinnesintryck.
Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm menar att dofter har en aktiverande effekt på hjärnan som vi inte kan styra medvetet. Han säger till SVT nyheter:
– Jag brukar likna det vid luktsalter mellan boxningsronder. Doften för att man blir mer närvarande i köpsituationen och ju mer närvarande du blir i en situation, desto mer tror du att du gillar situationen. Försäljningsökningen som skapas av doften är betydande.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-trenden-doftmaskiner-ska-locka-oss-att-shoppa
Gabriella Mellergårdh