ett lyft för fysisk butik

E-handel – ett sätt att lyfta din fysiska butik

E-handel är nyckeln för att små butiker ska överleva och växa. Genom att ha en webbutik som komplement till den fysiska butiken kan man nå helt nya målgrupper, få kunder från hela landet och i förlängningen också dra kunder till den fysiska butiken.

Precis så här enkelt kan det vara:

E-handeln viktigt komplement

Nätshopping är här för att stanna och istället för att skrämmas av det, bör småbutiker i stället anamma det som ett komplement till den fysiska butiken. Många butiker i mindre städer lockar genom sina webbutiker personer från hela Sverige till den fysiska butiken, genom att helt enkelt ha en så bra butik på nätet att kunderna känner att det är värt att få uppleva den i verkliga livet. Om man dessutom säljer produkter som kunder ofta upplever att de vill kunna “klämma och känna på”, är det ännu större chans att man får långväga besök.


qwfqwfwqf


Ökad försäljning både online och i butik

– Det finns flera lyckade exempel da?r en företagare startat en e-handel som komplement till den fysiska butiken. Lyckas man skapa samma ka?nsla pa? e-handeln som i den fysiska butiken, har aktiva sociala medier, visar lagerstatus och tydligt framha?ver personlig service sa? vet vi att fo?rsa?ljningen o?kar, ba?de online och i den existerande butiken, säger Karl Kihlbom, grundare och Vd för bolaget Vendre - som hjälper företag att bygga E-handelsplattformar.


qwfqwfsdvsd


Den lilla butikens konkurrensfördel

– Va?r bild a?r att kunden också hellre vill sto?tta den lilla butiken a?n den stora ”ja?tten”. Det handlar bara om att den lilla butiken ma?ste ha en e-handel, visa produkterna och go?ra det enkelt att handla da?r. Syns du pa? google na?r dina kunder so?ker pa? dig, dina produkter eller din ort sa? o?kar dina chanser till att du, i stället för “jätten”, fa?r kunden. Servicen du kan ge till dina lojala kunder a?r fo?r ma?nga viktigare än till exempel ett lågt pris. Ta?nk pa? att du kan bo?rja litet och bygga ut din e- handel efter hand, förklarar Karl Kihlblom.

Praktiskt med gemensam kassalösning

Genom tekniska lösningar kan man ha samma kassalösning för både den fysiska butiken och webbutiken. På så sätt kan man ha dem parallellt utan att det blir avvikande kassasaldon som inte uppdateras i realtid. Inget krångel, helt enkelt. Ett par exempel på kassalösningar är Specter och Sitoo.

 

 

 



 


Kategorier

omnichannel
Inspiration




Liknande sidor

Aktuellt i butiksbranschen





  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår