Ekologisk butiksdesign ger starka varumärken
Trendkänsliga Gatsby store på Isla Margarita, Venezuela, överraskar kunderna med otippad återvinning. Överbliven neopren från tillverkning av flipflops förvandlades till färgglada sittpuffar i butiken istället för att slängas. Och två regnbågsfärgade vilstolar där kunderna kan hämta andan är tillverkade av restmaterial från en t-shirtfabrik.
Nu handlar den här historien mer om varumärkesbyggande än om funktion. För tre år sedan var Gatsby store i desperat behov av en ansiktslyftning. För att hitta nya marknader kontaktade man designfirman Àlvarez-Díaz & Villalón.
”Vid vårt första möte insåg vi att Gatsby var ett företag med tydliga värderingar inom hållbarhet, men man gjorde inget väsen av det.” säger vd Ricardo Àlvarez-Díaz till amerikanska vmsd.com. ”De visste vad de trodde på, de behövde bara tala om det för sina kunder.”
I Gatsby´s nya butikskoncept är deras ekologiska värderingsgrund tydlig. ”Gatsby skapar en miljö där kunderna vill ta bilder och ladda upp på sociala medier för att berätta för sina vänner: jag besökte den här affären och kolla in den här coola stolen!” säger Àlvarez-Díaz.
Gatsby´s utveckling är ett litet exempel på vad som händer globalt. ”Eco-friendly” som butikskoncept vinner allt mer mark. Konsumenter idag kräver att deras favoritmärken ska dela deras grundvärderingar, och med e-handelns starka utveckling ligger också makten i konsumenternas händer. En tydlig värdegrund är oumbärlig idag för ett varumärke som vill växa.
Dagens detaljister börjar förstå sin roll i det större sammanhanget, skriver vmsd´s Julie Thompson. Man är allt mer villig att förstå att handeln idag inte bara påverkar ekonomin utan också världens ekologi.
Enstaka butiker, exempelvis Nike Factory Store i Cincinnati, USA, men också hela köpcenter, som Destiny USA i Syracuse, N.Y. , har certifierats enligt LEED, en amerikansk standard för grön arkitektur vad gäller såväl design och konstruktion som underhåll. Butiker som vill etablera sig i köpcentret måste enskilt se till att de uppfyller LEED-kriterierna.
Visst finns det en tveksamhet hos butikerna. Är det verkligen lönsamt att välja de många gånger dyrare miljövänliga alternativen i butiksinredning och arkitektur? Absolut, menar Àlvarez-Díaz. Ekologisk design ger direkt avkastning i ett starkare varumärke och mer trogna kunder. Framåtsträvande butiker bör se över sina hållbarhetsprinciper ur ett långsiktigt perspektiv, inte bara för att det är trendigt. Det är helt enkelt en bra affär.
/Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se
Här kan du läsa artikeln i sin helhet:
http://vmsd.com/content/crossroads-ecology-and-economy
Bilderna kommer ifrån designretailonline.com samt Destiny USA.