Feng Shui för butiksinredare
Inredningslära. Alla som intresserar sig för inredning har någon gång hört talas om den uråldriga kinesiska inredningsläran Feng Shui. I grund och botten handlar det om balans. Att låta det feminina, lätta och intuitiva mötas av det maskulina, fyrkantiga och faktabaserade. Yin och Yang på kinesiska.
Det är hokus pokus för somliga – men författaren Linda Cahan menar att butiksinredare har massor att vinna på att tillämpa principerna för Feng Shui i sin butik. Läs mer här »
Det handlar, menar hon, om att både du och dina kunder ska trivas och känna sig hemma i butiken. Trivs man där så handlar man också mer.
Läran om Feng Shui bygger på balans mellan de fem elementen vatten, trä, eld, jord och metall. För att balans ska uppstå måste alla elementen finnas representerade.
Porlande vatten i form av en liten springbrunn eller fontän kan bidra till härlig energi i butikslokalen, menar Linda Cahan. Gröna växter (jord) skapar också karaktär i en lokal och hjälper till att mjuka upp interiören.
Och när man nu pratar om energi och balans är det läge att fundera på hur kunderna rör sig genom din butik, menar Linda. Möblera om där du märker att det naturliga flödet hindras. Se till att entrén är välkomnande och erbjuder så många intressanta varupresentationer som möjligt. Undvik att göra det plottrigt. Rensa i det som ser rörigt ut och bjud på rena, enkla intryck.
Belysningen är viktig för balansen i butiken. Vi vill varken ha för skarpt ljus eller för svagt.
Titta över hyllsystem och diskar, undvik allt för skarpa hörn och ta en extra titt på materialen. Om alla ytor är hårda kanske du skulle byta ut några och göra dem mjuka, till exempel klädda i textil. Om all butiksinredning är tillverkad i trä kanske du skulle byta ut någon del och ersätta med glas, metall eller speglar.
Några feng shui-råd som alla butiksinredare kan gå igång med omedelbart, enligt Linda Cahan:
- Se till att kunderna kan ha ett naturligt flöde in i butiken utan att inredning eller plottriga detaljer står i vägen.
- Dålig luft dödar din försäljning. Titta över ventilationen och ha gärna en fläkt eller två ute i butikslokalen – även på vintern.
- Belys entrén och lägg även lite extra krut på belysningen längst in i butiken. Led kunderna genom butiken med hjälp av belysningen.
- Vinkla varudiskarna så att de hjälper till att dra kunderna vidare in i butiken.
Linda Cahan är en internationellt erkänd expert inom visual merchandising och har jobbat med företag som American Express, Lancome och Saks Fifth Avenue, men också med små självständiga detaljhandlare. Läs mer: http://lindacahan.com/