Fysik butik kompletterar e-handeln
E-handeln fortsätter att växa. Under 2016 steg den totala e-handeln i Sverige med 16 procent och utgör nu 7,7 procent av den totala detaljhandeln – och 13,6 procent av sällanköpsvaruhandeln. Här kan du ladda ner hela E-barometern för 2016.
Kunders otålighet – fördel för fysiska butiken
När journalisten Urban Lindstedt tillsammans med gäster i podcasten E-handelstrender analyserar E-barometern 2016 lyfter man bland annat upp den spännande detaljen att Facebook nu anses vara det viktigaste verktyget för marknadsföring för svenska e-handlare – före sökoptimering.
Här hör du hela inslaget:
Och siffran för showrooming – alltså att man går in i en fysisk butik för att kolla på varorna innan man sedan beställer på nätet – har minskat från 17 procent året innan till 14 procent under 2016. Det i sin tur kan hänga ihop med ett faktum som talar till den fysiska butikens fördel: otåligheten hos kunderna gör att man faktiskt köper varan i den fysiska butiken, även om produkten går att hitta något billigare på nätet. När vi vill ha något vill vi inte vänta.
E-handel ingen självklar lösning
Oavsett om du säljer online eller offline är mode och skor en tuff bransch.
Är e-handel nyckeln till överlevnad för små butiker och kedjor? Inte nödvändigtvis, menar e-handlaren Fredrik Hammarqvist, Grand Shoes. Det är en stor investering att starta e-handel och om konkurrensen är tuff på den lokala gågatan så är den ännu tuffare ute på nätet. Undantaget är butiker som säljer en väldigt specifik produkt till ett väldigt specifikt segment, som Grand Shoes i Stockholm. En butik som enbart säljer storlek 47 och uppåt och som därigenom har ungefär 1 procent av skomarknaden för vuxna män i norra Europa.
– Även om man har en liten fysisk butik så är det ett jättebra komplement att också finnas på nätet, säger e-handlaren Fredrik Hammarqvist.
Bättre lönsamhet i den fysiska butiken
Grand Shoes har en enda fysisk butik som ligger ganska avsides de stora shoppingstråken i Stockholm men som ändå är oerhört viktig. Försäljningen startade på nätet men att komplettera denna med att öppna en fysisk butik blev naturligt steg eftersom man ju redan hade en lokal, man hade ett lager och man hade personal på plats.
– Lönsamheten är tveklöst bättre i den fysiska butiken. Inga returer, inga byten – och det är lättare att få någon i butiken att köpa tre par skor än det är att få någon på nätet att köpa tre par. Du har nästan 20 procent högre snittordervärde i fysisk butik jämfört med online,
säger Fredrik Hammarqvist.
Du hittar fler avsnitt om e-handel på Uppkopplat.
Var gör du själv helst dina inköp av kläder och skor – online eller offline? Kolla in Sales Ninjas summering av fördelar och nackdelar:
Gabriella Mellergårdh