Google och Clas Ohlson skapar dragkraft i den fysiska butiken
Att Google satsar på att synas i fysiska butiker är en tydlig signal om vikten av att starka varumärken får möta människan i verkliga livet, inte bara på digitala plattformar.
Clas Ohlson på Drottninggatan i Stockholm blir en av de första butikerna i världen som testar Googles satsning på fysisk handel. Redan tidigare har det funnits ett samarbete mellan parterna och nu utökas detta med en shop-in-shop som öppnat lagom till julhandeln. https://about.clasohlson.com/sv/media-och-press/pressmeddelanden/2019/clas-ohlson-blir-andra-butikskedjan-i-varlden-med-googles-nya-globala-butikskoncept/
Ett lyft för kunder – och butiksmedarbetare
– Det är inspirerande för oss att vara bland de första i världen med detta nya koncept. Jag tror att det kommer att gynna alla butiksmedarbetare som får ännu bättre koll på smarta hemmet-produkter och framför allt Google. Det är en trygghet att det finns specialutbildad personal på plats att fråga och lära sig av. Ju bättre förståelse vi har på produktegenskaperna desto lättare är det att förklara kundnyttan och värdet av vad vi säljer, säger Fredrik Uhrbom, Sverigechef på Clas Ohlson.
Ökar tillgängligheten för kunden
Googles shop-in-shop kretsar kring det smarta hemmet för att göra det mer begripligt och lättillgängligt för kunderna.
– Tillgänglighet för kunden är allt, säger Morten Grundtjernlien, ansvarig för Google Store Operations i Norden.
Så här berättar Wall Street Journal om Googles tidigare shop-in-shop i London:
Fokusera där varumärket möter kunden
Och visst är det så att den fysiska butiken ger helt andra möjligheter att skapa tillgänglighet och stärka varumärket. ”Fysiska butiker har en närvaro i vår vardag där skylten, skyltfönstret, påsen i handen på stan, bidrar till att skapa och upprätthålla kännedomen för varumärket”, konstaterar retailexperten Magnus Ohlson, We Hunt For Heads. https://www.linkedin.com/pulse/newsflash-framtidens-retail-%C3%A4r-redan-h%C3%A4r-magnus-ohlsson/
Magnus Ohlsons råd är konkret - låt inte varumärket förfalla på grund av ett understimulerat kundmöte. Gräv där du står, utnyttja den fysiska världens möjligheter för kundmötet och fokusera där varumärket verkligen möter kunden.
Av: Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se