Har du koll på de nya konceptbutikerna?
Allt fler kedjor öppnar nya konceptbutiker för att nå ut. Åhléns har gjort det. H&M och Stadium har gjort det. Och det verkar vara en väg till framgång.
Koncept som skapar köplust
– Jag är positivt överraskad! Enkel navigation, varumärken till bra priser i kombination med bra volymprodukter skapar köplust. Jag tror att det här outletkonceptet skapar ny relevans åt Åhléns som varumärke, säger Magnus Ohlsson (https://wehuntforheads.se/#about-us) , Retail Strategist, som besökt Åhléns Outlet http://ahlensoutlet.se/ i Erikslund, Västerås.
Ytterligare ett Åhléns Outlet kommer att öppna i Ingelsta utanför Norrköping senare i vår. Det handlar om ett outletkoncept tydligt avskilt från Åhléns ordinarie utbud. Mode, hem och skönhet till 30-70 procent lägre pris än rekommenderat.
Retailexperterna Caroline och Magnus Ohlsson från We Hunt for Heads.
Ett svar på förändrade kundbeteenden
Från Åhléns sida förklarar man att outletsatsningen är ett svar på förändrade kundbeteenden. Varumärken är viktigt. En stor del av sortimentet köps in separat. Kundupplevelsen och miljön är helt annorlunda för att sända lågprissignaler, men känslan är långt ifrån lågprismarknad.
– Butiksmiljön andas volym och bra priser, men inte oordning och skräp. Vi pratar köplust, inte köphets, säger Magnus Ohlsson.
Åhléns Outlet skapar köplust med varumärken till bra priser.
Hög modegrad och hög kvalitet
H&Ms svar på outlettrenden heter Afound www.afound.com . Hög modegrad och hög kvalitet till lågt pris i butiker som kommer att öppna bland annat i Stockholm och Malmö, både som digital marknadsplats och fysisk butik. Vad gäller Stadium har man precis öppnat Sneakers Point https://sneakerspoint.se/ i Norrköping, med fokus på skor.
En allt mer komplex marknad
– Stadium har valt att jobba med sitt ursprungliga varumärke men på bredden. Stadium Outlet möter lågpriskonkurrensen, Pulse möter en medveten träningskonsument i storstad och nyöppnade Sneakers Point vänder sig till yngre konsumenter. Det är ett berömvärt sätt att hantera en allt mer komplex marknad, säger Magnus Ohlsson.
H&M satsar på outlet i nya konceptbutiken Afound.
Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se