Heta butikstrender 2019

Avancerad teknologi – och ännu fler upplevelser i butik. Framtidens är ljus för detaljhandeln och den fysiska butiken. Det är det samlade intrycket från världens viktigaste retail-event NRF Big Show i New York.

 

NRF Big Show i New York är världens största mässa inom retail. Foto: Market.se

  

 

Trendspaning från New York

Pär Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel och Patrik Müller, e-handelsexpert på betalföretaget Dibs, trendspanar för podden E-handelstrender (https://uppkopplat.se/2019/01/25/e-handlarna-skapar-de-nya-butikskoncepten/) från NRF Big Show i New York med över 38 000 deltagare från mer än 100 länder. De konstaterar att det är E-handlarna som skapar de mest spännande och intressanta butiks-koncepten i USA.

 

Urban Lindstedt från podden E-handelstrender tillsammans med Pär Ljungberg, vd svensk Digital Handel, samt Patrik Müller, Dibs.

 

Hyr en säng i butiken

Ett exempel är amerikanska Casper som driver utvecklingen med verkliga upplevelser i butiker. Affärsidén som började med att endast sälja madrasser online håller på att stöpas om med hjälp av fysiska butiker där man till exempel kan hyra ett bås, klä sig i pyjamas och prov-sova i en säng under 45 minuter. (https://nordic.businessinsider.com/casper-store-opens-in-nyc-photos-details-2018-2?r=US&IR=T

 

 

Upplevelse i butik – Amerikanska Casper låter kunderna prov-sova i sina sängar. Foto: Market.se

 

Foto: Market.se

 

 

Tillväxt av nya butiker

Vidare förutspås att uppemot 850 fysiska butiker kommer att öppna inom den närmaste framtiden i USA, många som ett resultat av e-handelsföretag som söker möjligheter att möta sina kunder i verkliga livet.
Ljungberg och Müller konstaterar att E-handlarna är innovativa inom detaljhandeln och skapar helt nya butikskoncept. Mer upplevelser, fler möjligheter att klämma och känna på varorna. Levi´s har syateljé i sina flaggbutiker, hos Nike kan du designa dina egna skor.

 

 

Mängder av nya tekniker

Market.se (https://www.market.se/search?keys=NRF) har också trendspanat på NRF Big Show och instämmer i framtidsutsikter och möjligheter för den fysiska butiken. Svenska besökare på mässan konstaterar att det finns stor potential för alla som driver butik. Likaså finns det en hel verktygslåda med spännande tekniker och möjligheter för alla som vill ta butiksmiljön och kundupplevelsen till nästa nivå. AI, VR och AR är redan här. Robotisering och automationslösningar i butik kommer starkt. Nu gäller det bara att hänga på tåget. Se filmen här: https://www.youtube.com/watch?time_continue=124&v=TsZiSaxF3rE

 

AR, Augmented Reality, är en av många tekniker som används allt mer i butiksmiljön. Foto: Market.se

 

 

 

Pod om e-handelstrender


 

Foto: Market.se

 



 


Kategorier

Inspiration




Liknande sidor






  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår