Hjälp kunden till köpbeslut!
Hjälp kunden till ett köpbeslut! Det är butikssäljarens största utmaning i år enligt Daymakerindex Butik 2016. Hur förvaltar du kundmötet som konkurrensmedel? Ökad digitalisering i handeln gör att butikssäljaren har blivit allt mer betydelsefull. De senaste resultaten i Daymakerindex visar en fortsatt tydlig trend: den svenske butikssäljaren blir allt bättre på att möta kunden, allt fler säljare säger hej och tar aktiv kontakt. Den svenske butikssäljaren är kunnig och vänlig.
Men fortfarande når man inte hela vägen. Fortfarande är det svårt för butikssäljaren att hjälpa kunden fram till köpbeslut och att erbjuda merförsäljning. Här behövs bättring.
– Att lämna kunden ensam i sitt beslut kan knappast kallas god service utan innebär snarast att säljaren abdikerar från sin roll som säljare och expert, säger Peo Eriksson, VD Daymaker Nordic.
Vad kunden behöver är en nyfiken och engagerad säljare som kan berätta hur och varför en specifik produkt eller modell passar just kundens behov. Dessutom bör en bra butikssäljare kunna ge tips om kompletterande produkter som förbättrar användningen av den produkt som ursprungligen efterfrågas, menar Peo Eriksson.
– I och med digitalisering och nya generationers konsumentbeteende blir det allt viktigare för kedjorna att addera mervärde i kundmötet. När faktorer som pris, produkt och plats är lika väljer man som kund att vara lojal mot den aktör som uppvisar intresse, engagemang och god produktkunskap.
Daymakerindex Butik är detaljhandels samlade statistik för hur kundmötet ser ut i Sveriges största kedjor och butiker. De branscher som just nu uppvisar bäst resultat i kundmötet är sport, färg & tapet samt bokhandel. De enskilda kedjor som presterat bäst är Colorama, Team Sportia, XXL Sport, Glitter och Nilson Shoes. IKEA får utmärkelsen Årets Förbättring eftersom man förbättrat sitt resultat från förra året med nästan 40 procentenheter och nu når en plats på topp-15.
Daymakerindex Butik består av 500 observationer i 100 olika kedjor fördelade på 19 branscher. Undersökningen har genomförts årligen sedan 2009 och går rent praktiskt till så att Daymakers utbildade observatörer besöker de utvalda butikerna som så kallade Mystery Shoppers. Utifrån gemensamma och fördefinierade scenarios och mätpunkter återger man sedan faktiska händelser och upplevelser som utgör grunden för undersökningen.
Daymaker AB, konsultbolag inom kundmöten, har även utvecklat undersökningen Daymakerindex Multichannel som tar pulsen på hur kundmötet fungerar i butik, per telefon, mail och Facebook.
Läs mer här: http://www.daymaker.se/Daymakerindex/daymakerindex-butik-2016
Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se