Hologram revolutionerar butiksupplevelsen
Hologram. Att använda sig av hologram i detaljhandeln har varit en önskedröm för många ända sedan Star Wars-filmerna. Det säger Malin Sundström, akademisk föreståndare för handelsinstitutet SIIR (Swedish Institute for Innovative Retailing).
Och kanske är den drömmen inte så långt borta. Hologramtekniken väntas snart vara användbar i våra smartphones och kommer bland annat att innebära att man kan projicera 3D-bilder. Ett hologram kan avbilda en människa, ett djur eller en produkt, ja vad du än önskar, med hundraprocentig träffsäkerhet. Och bilden kan projiceras var som helst, även utomhus.
– Själv har jag precis bara börjat fundera och drömma. Visst vore det intressant att koppla samman hologram med NFC-läsare i telefonen och i butiker låta hologram tala till kunderna när de passerar en läsare? säger Malin Sundström.
Amerikanska 3D Expressions, världsledande inom holografisk design, menar att hologramtekniken är ett effektivt sätt att stärka ett företags identitet. Inte minst genom det faktum att företaget då förknippas med det allra senaste inom innovativ kommunikation. Med hologramtekniken når du en specifik kundgrupp med oöverträffad effektivitet.
Oavsett om du arbetar med marknadsföring och reklam eller profilering kommer hologram att dra till sig uppmärksamheten, stimulera fantasin och erbjuda en interaktiv och social respons. Att implementera 3D i din marknadsstrategi är ett smart drag, i synnerhet just nu när 3D är hetare än någonsin, menar 3D Expressions.
– Först och främst ser vi detta som en möjlighet för detaljhandeln att effektivt nå ut till butiksbesökare med ett unikt medium. Våra hologram förhöjer butikspresentationen genom att förstärka ett varumärke så att kunden fattar ett köpbeslut, säger David J. Miller från 3D Expressions.
– Dessutom kan användandet av dessa unika 3D hologram göra det möjligt för säljaren att fånga upp potentiella kunder och locka dem att komma in i butiken.
En annan amerikansk aktör på marknaden, AHRT Media har utvecklat något man kallar för HumaGram, ”världens mest realistiska mänskliga hologram”. En HumaGram kan enligt upphovsmännen skapa helt interaktiva säljtillfällen där den väljer ut ett förbipasserande ansikte och startar en konversation. En HumaGram vet vad du tycker om, vad du brukar handla och kan ge ett personligt specialerbjudande som blir kundens genom att skanna in en QR-kod.
/Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se
Ett exempel på hur hologram kan användas för direktkommunikation med en kund:
Läs mer om hologramteknikens möjligheter: http://www.3d-expressions.com/
Hologrambilderna kommer från Arhtmedia, på deras hemsida kan du också läsa mer om HumaGram: http://www.arhtmedia.com/
Bilden på Malin Sundström kommer från: http://retailingresearch.blogspot.se/2014/11/kronprinsessan-och-drommar-om-hologram.html