Hur lyser du upp din butik?
Kanske är den stora frågan – har du gått över till LED än? Populariteten för LED-belysning fortsätter att skjuta i höjden, mycket tack vare den låga energiförbrukningen, storleken och den låga värmeutvecklingen som öppnar för helt nya möjligheter i användningsområden. Möbeljätten IKEA har bara sålt LED-ljuskällor och LED-lampor till sina kunder under snart ett år. Dessutom har man själva gått över till LED i de flesta butiker. Bara i IKEA-butiken i Milano minskades elkostnaderna med 80 procent sedan man gick över till LED.
Och det dåliga rykte som LED lamporna hade till en början på grund av färgåtergivningen har ändrats. Idag kan du välja LED-belysning med precis den färgtemperatur som önskas. Läs mer om LED-belysning här: www.ledbutik.se
Viktigt med rätt färgåtergivning
Bra belysning handlar om att hitta en balans mellan allmän- och accentbelysning. Men oavsett ljusstyrka och armaturers placering finns den en faktor som mer än något annat avgör trivseln i din butik och det är korrekt färgåtergivning. Bra färgåtergivning brukar innebära ett RA-värde över 80. I vissa miljöer kanske man vill ha extra bra färgåtergivning och då ska man satsa på armaturer med RA över 90. Xcen AB har jobbat med butiksbelysning i över 30 år. Läs mer här i deras Ljussskola: www.belysningsplanering.se/ljusskola
Inbyggd belysning i inredningen
Men butiksbelysning är mer än spotlights och allmänbelysning. En väldigt viktig typ av accentbelysning är att lysa upp varor i hyllor, till exempel genom inbyggd belysning i butiksinredningen.
Ett bra alternativ är att ha belysning monterad i underkant på hyllan ovanför. Den går att lösa på flera olika vis, till exempel genom en tunn led-list, en färdig armatur, som kan beställas i olika längder. Flera led-lister kan också kopplas ihop för att skapa en lång belysning.
Lysrörsrännor, ledstrips och ljuslådor
Ett annat alternativ för hyllbelysning är lysrörsrännor, en smal och lätt armatur som även den kan kopplas ihop till en enda lång armatur. Lysrörsrännor är något billigare än led-lister och ger bättre belysning. Däremot är led-listen billigare på lång sikt eftersom den drar mindre energi, är dimbar och inte sänder ut någon värme.
Ett tredje alternativ för hyllbelysning är så kallade ledstrips. En flexibel och böjbar tejp som är dimbar och som dessutom kan fås i olika färger.
Vill du fånga kundens uppmärksamhet för ett visst varumärke kan ljuslådan vara ett bra sätt. Ljuslådor kan också rymma säsongsbetonade budskap och kampanjer. Intrycket är proffsigt och elegant.
Olika budskap med olika ljus
Olika slags ljus ger olika slags budskap och här finns inga tvärsäkra svar, men visst kan olika studier ge oss en fingervisning. Till exempel kan kallt ljus vara bra i en butikslokal som säljer apoteksvaror eller träningsredskap eftersom det kalla ljuset upplevs som kliniskt och sportigt. Blått ljus signalerar vila, sömn och avslappning. Grönt ljus talar om tröst och generositet. Gult ljus stimulerar kommunikation medan rött ljus signalerar ilska och aggressivitet. Och så förstås det glittrande ljuset som ger ett exklusivt intryck.
Här kan du lära dig mer om ljusdesign i butik: https://www.youtube.com/watch?v=kb3oOnx_7aw
Gabriella Mellergårdh