Inbjudande

Inspiration till att köpa i en butik

Vad är det som får oss att vilja handla i en butik medan vi inte ens bryr oss om att kliva in i en annan butik? Det kan till och med vara så att två butiker säljer precis samma varor men på grund av att de har så olika karaktär så upplever man att den ena är bättre än den andra. För den som driver en butik så är det verkligen ett måste att förstå vad som inspirerar till köp, och vad som har motsatt effekt. Det här är ett ämne som man kan fördjupa sig och det är klart att man inte på några minuter kan förklara kundpsykologi, men det finns trots allt några enklare saker att betänka som kan leda till att försäljningen ökar i ens butikslokal.

Vad väcker köplusten?

När vi handlar i en butik så är det inte bara varan i sig vi är ute efter. För de flesta så är det så att man ser en viss bild av sig själv och sitt liv och hur man kommer att påverkas av att äga en viss produkt. Här spelar reklam stor roll för då man ser bild och film på människor som lever det liv som man själv drömmer om så kommer man undermedvetet att tänka att man kan nå drömsituationen genom att köpa produkten. Om man får känslan av det liv som man eftersträvar i butiken så väcks köplusten. Det här betyder alltså att butiken bör ha displayer och bilder och ett arrangemang som tilltalar målgruppen. Det är också bra att tänka på hur den som arbetar i butiken klär sig för många kommer att se på säljaren som ett exempel även om han eller hon har mycket lite med själva produkten att göra. Krasst sagt så är butiksbiträdet också en del av butiksinredningen som man inte får glömma bort då man vill skapa en säljande miljö.

Erbjudanden och kampanjer

När man väl upplever inspiration av en butikslokal som inretts på ett smakfullt vis så vill man förstås tjäna på att handla i just denna affär. Det finns butiker som alltid har ett hörn med rea-varor dit folk tar sig då och då för att se om det finns något nytt. Det här kan vara ett sätt att ständigt locka in kunder som är inställda på att finna ett kap och som kanske även handlar en produkt som inte är på rea för att de fick syn på den.

Vackert och intressant

Det bör vara vackert och intressant i en butik. Om kunden trivs i miljön och gärna kommer in för att se på varor och dekor så är man ett steg närmre köpet. Här ska man tänka på att skapa en miljö med god sikt där man inte upplever att allting ligger huller om buller. Med smart butiksinredning så blir det ordning och reda och dessutom så bör den som arbetar i butiken hela tiden se till att varor som flyttats på hamnar på rätt plats igen.

 



 


Kategorier

Inspiration




Liknande sidor

Få hjälp med din butikslokal
Aktuellt i butiksbranschen





  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår