Kombinera det fysiska och det digitala i din butik
Låt ditt företags DNA skina så att din butik blir något mer än ytan den upptar! Det rådet ger Andreas Stjärnhem, Creative Director på digitala innovationsbyrån Sticky Beat.
Småbutiker har gått upp i stormarknader och köpcenter, gågator kämpar för överlevnad i växande e-handel.
– Vad betyder det här för mig som butiksägare? Är det jobbigt, svårt och problematiskt? Eller är det en stor möjlighet som vi kan ta oss an med nyfikenhet?
Allt som är digitalt är också IRL
Andreas vill gärna vända på begreppen. Det alla kan vara överens om, menar han, är att morgondagen inte kommer att se ut som idag. Förändring sker i allt snabbare takt. Och att vi tidigare gjort skillnad på det digitala och det fysiska – IRL – är något vi måste glömma idag.
– Allt som är digitalt idag är också IRL, det är vår verkliga värld. Men det butikerna har är en fysisk värld med beröring, kroppsinteraktion, lukt och smak. Det här kan inte det digitala tävla med. Men vi kan kombinera det digitala och det fysiska – och då börjar det hända grejer!
Upplevelse och interaktion behövs i butiken
Ett viktigt område att utveckla i den fysiska butiken är upplevelsen och interaktionen. Med våra smarta telefoner interagerar vi med information hela tiden. Vi kommenterar, gillar, ogillar. Men när du kommer in i en butik är du i regel bara konsument, utan möjlighet till upplevelser och interaktion.
– VR har sålts som den stora revolutionen, men något som kommer att bli en ännu större revolution är AR, augmented reality, säger Andreas.
Här handlar det om att lägga ett digitalt filter på den fysiska butiken där man med hjälp av smarta sensorer och GPS kommer att låta kunderna göra helt nya upplevelser.
– Vi kommer att se en otrolig utveckling inom AR i butik. Håll koll på teknikutvecklarna, Google och Microsoft. Titta på vad de gör, lär dig och inspireras redan idag för att få idéer om hur du kan utnyttja det i din butik, råder Andreas.
Så här gjorde Nike Store i Paris:
Dela din fajt med din klan
Som innovationsbyrå hjälper Sticky Beat allt från nöjesfält och gallerior till bankkontor att bli något mer än ytan den upptar. Hemligheten ligger i tre ord, förklarar Andreas. Fajten, klanen och rolighetsfaktorn.
– Det är otroligt viktigt att varje butik, varumärke och kedja bestämmer sig för vad det är man fajtas för. Vad du tycker är viktigt. Människor vill veta vad din fajt är. Prata ur skägget helt enkelt! På det digitala slagfältet är det enda sättet att verkligen skina, säger Andreas.
Det andra rådet är att se sin målgrupp, sina kunder, som sin klan.
– Ni delar samma värdegrund. Skapa digitala upplevelser som är skräddarsydda för just din klan och som gör att de känner sig sedda och omhändertagna, säger Andreas.
Glöm inte bort rolighetsfaktorn
Till sist – skapa en rolighetsfaktor. Och här snackar vi inte om ha-ha-jag-skrattar-ihjäl-mig-roligt utan att skapa upplevelser som engagerar, som får oss att glömma tid och rum, som lär oss något eller rent av får oss att känna oss lyckligare. Skapa en digital upplevelse i det fysiska, låt kunderna göra en skattjakt med sina mobiltelefoner, låt dem ta en digital kölapp med underhållning medan de väntar på sin tur.
– Ta hand om kunden! Underhåll kunden och låt den ta fajten i din butik genom att interagera i roliga, digitala upplevelser, säger Andreas.
Här är ett exempel på hur det kan gå till:
Hör Andreas berätta mer om hur din butik blir mer än ytan den upptar på Shop 2017, Kistamässan Stockholm, den 10 maj.
Gabriella Mellergårdh