LED Lightbox

Produktnyhet Besök valfri butik i detaljhandeln idag och sannolikheten är stor att du stöter på någon form av belyst kommunikation. Det kan röra sig om allt från specifikt punktbelysta skyltar och logotyper till rörlig kommunikation på digitala skärmar. I gränslandet mellan dessa finns en produkt som kommit att ta en allt större del av skyltutrymmet – LED Lightbox, moderna ljuslådor med LED-teknik.

  • Traditionella ljuslådor i sig är inget nytt och har använts i butikskommunikation sedan årtionden tillbaka. LED Lightbox är nästa generations ljuslådor, säger Nils Englund, försäljningsansvarig och partner på Expohouse Sweden AB.

Expohouse, specialister på mäss-, event- och inredningsproduktion för retail och offentliga miljöer, har länge erbjudit LED Lightbox som fristående produkt och som komponent i inredningsproduktioner.





 

LED Lightbox består i korthet av tre huvudkomponenter; ramprofil i formsprutad aluminium, energisnål LED-belysning samt högupplöst budskap printat på specialtextil. Ramens utformning gör att det går att ta fram en LED Lightbox i näst intill vilken storlek som helst.

 

 

    • När vi jobbar med butik är det ofta specialmått som gäller och det är heller inte ovanligt att vi integrerar ljuslådor i inredningen. Där är LED Lightbox oslagbar. Dels eftersom budskapet verkligen kan exponeras över hela ytan och kännas som en del av inredningen, dels på grund av sin flexibilitet i såväl mått som monteringsmöjligheter. Nya printar går att skicka i rulle och i princip vem som helst klarar att byta dem. Det uppskattas väldigt mycket bland våra kunder som ofta är kedjor med butiker spridda över större geografiska områden, berättar Nils.

 

 

Men det är inte bara i permanenta butiksinredningar som LED Lightbox många fördelar kommer till rätta. Även mindre permanenta miljöer har mycket att vinna på att jobba med ljus på det här sättet. 

 

 

    • Vi tar allt oftare fram mässmiljöer där tekniken används exempelvis till bakväggar. Eftersom det går att arbeta med både bild och text kan man skapa otroligt varierande intryck med en drygt två meter hög, bakbelyst vägg till förfogande. Vi ser också att många kunder som arbetar med eventytor och pop up-koncept vill använda LED Lightbox eftersom de går att placera helt fritt och kan vara både enkel- och dubbelsidiga. Att det inte kostar en förmögenhet att ta fram nya printar är också uppskattat.

 

 

Det var inte länge sedan LED-teknik var kostsamt och av ytterst varierande kvalitet. Utvecklingen har dock gått snabbt de senaste åren och de komponenter som nu återfinns i Expohouse LED Lightbox håller högsta kvalitet sett till ljus, enegieffektivitet och livslängd.  Armaturerna, som monteras helt utan verktyg på insidan av aluminiumramen, sprider effektivt ljuset jämnt och skänker budskapet den klarhet och ”glöd” som får det att dra ögonen till sig.

 

 

    • När man ska beskriva effekten av LED Lightbox kontra en traditionell ”analog” skylt brukar det bästa vara att börja med belysningen avstängd för att sedan tända upp. Tekniken i kombination med det högupplösta budskapet ger ett mjukt, sofistikerat ljus där budskapet blir glasklart, berättar Nils avslutningsvis.

 

 

Kampen om kundens uppmärksamhet i butiken fortsätter. Analogt och digitalt, stillbild och rörligt. Sannolikt kommer vi att se samtliga varianter i butik också i framtiden. Alla har sina fördelar – vinnaren finner den optimala mixen för just sin verksamhet.

 

För mer information kan man vända sig till: http://www.expohouse.com/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


Kategorier

Teknik
Skyltar
Belysning
Skyltfönster




Liknande sidor

Få hjälp med din butikslokal
Produktnyheter
Butiksbelysning - TEMA





  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår