Mobilapp konkurrerar med butikspersonal
Ja riktigt så allvarligt behöver det inte vara men ett faktum som alla över 25 behöver förstå är att smartphonen allt mer blir butikens viktigaste shoppingverktyg. Och det påverkar såklart även mötet mellan köpare och säljare i butik.
Dags för smartare retail
Redan för ett par år sedan presenterades en studie vid Lunds Universitet där man konstaterade att det är dags för ett smartare retail. Smartphoneanvändande kunder ställer högre krav på individuell anpassning och självservicealternativ i butiken. Kunden söker själv upp fakta på mobilen, gör prisjämförelser och googlar på material, tillverkning och kundrecensioner. Som kund med mobiltelefon i handen har du tillgång till i princip obegränsad information var du än befinner dig och det skapar frihet och självständighet ur ett konsumentperspektiv.
Hur hanterar du som butik detta nya köpbeteende?
Å ena sidan handlar det om att se till att butikspersonalen verkligen har full koll på produkter och kampanjer så att man inte riskerar att kunden googlat, kollat sociala medier, kommer in i butiken – och vet mer än butikspersonalen.
Å andra sidan handlar det om att kavla upp ärmarna och skapa attraktiva och kundanpassade appar.
Amerikanska kedjan Walmart ger till exempel kunden möjlighet att skapa inköpslistor, lägga till saker på listan bara genom att ta ett foto, utnyttja kuponger och ta hjälp av appen för att hitta rätt i butiken. Användandet av Walmarts app har ökat årligen med över 400 procent.
H&M och IKEA har scannerfunktioner i sina appar för att ge kunden tillgång till produktinformation direkt i mobilen.
Dags för detaljhandeln att investera mobilt
Det är inte enkelt att ligga steget före men det är livsviktigt för relationen till kunderna att ha fungerande omnikanaler – och här spelar appen en allt större roll. En färsk brittisk undersökning visar nämligen att mer än hälften av kunderna låter bli att ladda ner butikernas appar eftersom de inte kompletterar och matchar butiks- och e-handelsupplevelse. Hela 71 procent av kunderna menar att marknaden behöver bättre appar ”så nu är det upp till butikerna att investera mobilt för att förbättra kundernas köpupplevelse” skriver tidningen Forbes
Men vad ska en bra app innehålla?
En färsk undersökning bland amerikanska appanvändare ger klara besked om vad som förbättrar köpupplevelsen i butik:
Allra viktigast är möjligheten att kolla priset på en vara. Nästan lika viktigt är tillgängligheten – du har hittat ett par jeans du gillar men de finns inte i rätt storlek ute i butiken. Med ett enkelt knapptryck kan du se om butiken har din storlek på lagret.
37 procent av appanvändarna vill ha möjlighet att jämföra produkter i appen, inte bara i ditt eget sortiment utan även hur din produkt står sig gentemot konkurrenterna.
Möjlighet att skapa en egen shoppinglista är ett tydligt önskemål hos appanvändare. Likaså att appen innehåller en karta över butiken. Läs mer här »