Showroom i butiken

Nya koncept och format i framtidens butik

Framtidens butik. Trenderna som anger riktningen för framtidens butik kommer att vara helt branschöverskridande tack vare den digitala tekniken.

– Som forskare vill jag noga betona: Den fysiska handeln kommer inte att dö. Men vi kommer att se nya butiksformat och butikskoncept, säger Malin Sundström från handelsinstitutet SIIR (Swedish Institute for Innovative Retailing).

För att följa med förnyelsevågen måste aktörer inom handeln bli ännu mer kreativa och, framför allt, bredda sin konsumentinsikt, menar Malin Sundström.

– Det är jätteviktigt att förstå dagens och framtidens konsumenter. Det handlar inte längre om färg, form och design i butiksinredningen. Vi måste förstå hur människor kommunicerar.





Enligt Ehandel.se beräknas Europas beräknas öka med 10 procent årligen fram till 2017 och det ställer nya krav på de fysiska butikerna.


– Det vi ser väldigt tydligt är att det fysiska rummet håller på att inredas för att möta en digital konsument. Till exempel genom att man gör plats för digitala verktyg som låter kunden inspireras av ett begränsat utbud i butiken men också kan göra beställningar via e-handelsstationer av ett väldigt brett sortiment, säger Malin Sundström.


Modekedjan MQ testar konceptet med e-handelsstationer i butik redan idag, bland annat i London där man kommit oerhört långt, berättar Malin.


qwfqwfwqf


Det finns också virtuella provrum som ännu existerar främst i forskningssyfte men som kommer att revolutionera handeln. Tanken är att du prover att basplagg i butiken för passform, sedan kan du i den virtuella magiska spegeln prova ett oändligt antal plagg. Försök med den här typen av provrum har bland annat gjorts av modekedjan Björn Borg, berättar Malin Sundström.


Men, som sagt, framtidstrenderna med den nya tekniken är branschöverskridande.


– Virtual Stores i Bromma utvecklar mobila enheter avsedda att placeras till exempel i en livsmedelsbutik. I framtiden tror vi att man kommer att gå från stormarknadslösningen till mer renodlade livsmedelsbutiker – utrustade med skärmar där du har möjlighet att handla sällanköp online, säger Malin Sundström.


Kanske viktigast av allt inför framtiden är att utbilda butiksmedarbetare som förstår nyttan av den digitala tekniken.


– Personalen behöver förstå hur man använder e-handelsverktyget som ett säljverktyg också i butiken.


/Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se

 



 


Kategorier

Inspiration
Coola produkter
Provrum




Liknande sidor

Få hjälp med din butikslokal
Aktuellt i butiksbranschen
Produktnyheter





  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår