Öka säljkraften med rätt presentation

Öka säljkraften med rätt presentation

Butikskommunikation. Konsten att presentera varor på ett sätt som ökar säljkraften kallas visual merchandising, eller om du så vill – butikskommunikation. Kompetensen kan köpas in externt – men det finns fem enkla, handfasta råd för den som själv vill komponera exponeringen av produkter i sin butik.






  1. Gör det enkelt. Undvik att tränga ihop produkterna, utnyttja luften. Det gäller särskilt om du vill skapa ett exklusivt intryck. Dyra varor minskar i värde om de måste trängas med varandra. Däremot kan billiga produkter visas i större volymer då det ger konsumenten en känsla av lågpris.

  2. Använd pyramidprincipen. Genom att placera en produkt i topp och andra i en fallande linje får du en naturlig fokuspunkt för betraktaren.

  3. Udda är bättre än jämnt. Välj tre, fem eller sju varor – det asymmetriska arrangemanget rymmer en inbyggd visuell dynamik.

  4. Repetition ger genomslagskraft. Identiska enheter eller en enhetlig färg i olika typer av produkter skapar kraft i kommunikationen.

  5. Tänk på bakgrunden. Använd olika slags texturer för att komplettera eller skapa kontrast. Till exempel framträder blanka föremål som speglar och metall allra bäst mot en matt yta, en spegel kan glänsa som en juvel mot sammetsbakgrund medan den skulle försvinna i reflektioner mot en blank bakgrund. Likaså kan en detalj exempelvis i läder kompletteras av andra udda föremål i samma material.


 


/Gabriella, Butiksinredning.se


Källa & bilder: barbarawrightdesign.com


qwfqwfwqf


 



 


Kategorier

Inspiration
Skyltfönster




Liknande sidor

Aktuellt i butiksbranschen





  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår