pokemon go för butiker

Ökad försäljning i butik med Pokémon Go

Succéspelet Pokémon Go kan hjälpa till att lyfta dagligvaruhandeln. City Gross har redan testat kraften i fenomenet.

En #-tävling, lockbeten i form av så kallade lure modules, fri wifi och erbjudanden riktade till spelarna har lockat allt fler besökare till fångstfester i kedjans butiker, skriver man i ett pressmeddelande.

Tillströmningen av kunder har ökat de dagar man har aktiverat Pokémon Go-lockbeten vid sina butiker jämfört med dagar då man inte gjort det. Dessutom har försäljning av kampanjvaror ökat med 200-400 procent.

– Våra medarbetare i butik tycker det är lika kul som spelarna när vi kör fångstfester och det känns spännande när vi kan skapa underhållning samtidigt som man handlar, säger Thèrése Lundquist, ansvarig för satsningen på City Gross.

Måste vara snabb på nya trender

Men trots att många företag ser stor potential i Pokémon Go är det bara McDonalds som officiellt sett sponsrar spelet – och det gäller bara i Japan. När evenemanget ”Pokémon Go Night Tour” hölls på Gärdet i Stockholm den 22 juli hade man visserligen Mobiloperatören Tre som huvudsponsor, men intresset för sponsring från andra företag var svalt.


– Man måste vara snabb på nya trender. Jag är förvånad över att inte fler stora bolag har marknadsfört externa laddare tydligare för att verkligen ta vara på det här tillfället när Pokémon-hypen är enorm, säger rekryteraren Josefin Svensson som anordnade evenemanget i en intervju med Breakit. 


Josefin Svensson tror att de allra flesta företag skulle kunna tjäna på Pokémon-vågen, men man måste vara noga med att anpassa tillfället till användarna.


– Det är helt irrelevant att kapitalisera på Pokémon om man inte har en idé som ger ett mervärde för användarna, säger Josefin Svensson.

Bästa tipsen för butiker

Bästa tipsen för butiker som vill locka fler kunder i form av spelare är att erbjuda laddstationer (spelet slukar batteri i telefonen), gratis wi-fi och – om man har närheten till ett Pokéstop där spelarna samlar saker man behöver för spelet – aktivera lure modules. Som företag kan man också sponsra Pokéstops för att garantera närheten till exempelvis sin butik.


Och känner du dig fortfarande osäker på vad Pokémon Go är – kolla in filmen:



 

 



 


Kategorier

Marknadsföring
Sociala medier




Liknande sidor

Aktuellt i butiksbranschen





  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår