Så kan butiken räddas ur likviditetsknipan
Hur minskar du din butiks ekonomiska risk utan att tappa varken omsättning eller kunder? Svaret kan vara Splitgrid - en teknisk lösning som används av varumärken som Fred Perry, Kosta Boda och Velour. Butikerna slipper ta stora risker och leverantörerna behöver aldrig oroa sig för fakturor som inte blir betalda.
Ur konkursen föddes en idé
Varje år startas 70 000 nya bolag i Sverige, men omkring var tredje nytt företag gör konkurs inom tre år. Många på grund av likviditetsproblem; att man inte har pengar nog att betala fakturor, löner och skatter i tid.
En av de som fick uppleva detta är Göran Eriksson, trots att det hade gått mer än tre år sedan han öppnade sin butik. Efter en konkurs såg han tydligt problemet och utmaningen med stora lagerkostnader och de tråkigheter de kan leda till.
Problemet drabbar inte endast butiken, utan även leverantören. Kan butiken inte betala sina räkningar i tid blir det huvudvärk för leverantörerna som inte får betalt för sina varor. För att hitta en lösning på detta startade Göran Eriksson Splitgrid.

Win-win-lösning
Istället för att lägga stora summor pengar i lager låter leverantören varor finnas i butiken; varor som fortfarande ägs av leverantören. Varje gång en vara säljs fördelas en på förhand uppgjord del pengar mellan butik och leverantör, så att leverantören alltid får betalt för de varor som butiken säljer.
Genom en teknisk lösning som installeras i butikens kassasystem, i en fysisk butik eller på nätet, fördelas pengarna automatiskt dygnsvis, veckovis eller månadsvis för alla varor som köps.
Med teknikens hjälp får såväl butik och leverantör sina behov tillgodosedda, utan att någon av parterna riskerar mer än vad de skulle ha gjort i klassiska handelsförbindelser.
– Jag vet själv hur tufft det emellanåt kan vara med likviditeten och vilken situation det sätter såväl butik som leverantör i. Det vill vi ändra på, säger Göran Eriksson, grundare av Splitgrid.
Så här funkar det i praktiken:
Fyller behov för butiksägare
Splitgrids tjänst lanserades skarpt för mindre än ett år sedan och saker har hittills rört sig i den riktning företaget önskat. Splitgrid används av leverantörer som Fred Perry, Kosta Boda och Velour och butiker som Vallgatan 12 i Göteborg och Debut i Örebro. Debut använder tjänsten i både fysisk butik och på nätet.
– Responsen har varit överväldigande. Kärnan i det vi gör är att tillföra ett mervärde till våra kunder. Vår täta kontakt med kunderna visar att vi fyller ett tydligt behov, säger Göran Eriksson.
I dagsläget finns inga tydliga konkurrenter, men det närmsta man kan komma en konkurrent är bolag som sysslar med fakturaköp eller leveransförsäkringar.
Gabriella Mellergårdh