Satsa på visual merchandising
Visual merchandising. Hur kommunicerar du ditt företags identitet i butiken? Visual merchandising är en av de mest kostnadseffektiva möjligheterna att öka försäljningen genom förbättrad shoppingupplevelse. På Linnéuniversitetet i Växjö utbildas den nya generationen visual merchandisers. Programmet för inrednings- och butikskommunikation utgår från inredarens möjlighet just att bidra till företagets lönsamhet. Den 2-åriga utbildningen är utformad i nära samarbete med företag som själva har upplevt dynamiken i skärningspunkten mellan företagsekonomi och design.
– Vi märker att butikskommunikatörer är efterfrågade på marknaden idag. Både genom företag som anställer dem in house och genom att man anlitar dem som fristående konsulter, säger Stefan Lagrosen, prefekt vid Linnéuniversitetet.
Hans generella råd till företag som vill utveckla sin butikskommunikation handlar framför allt om att låta varumärket ha en framträdande roll i butiken.
– Men självklart också att ta hänsyn till konsumenten, att ta reda på vilka de är och hur de beter sig, hur deras köpbeteende ser ut, säger Stefan Lagrosen.
Läs mer om Linnéuniversitetets utbildning här: http://lnu.se/utbildning/program/egibn
Handelsakademin i Göteborg, Stockholm och Haparanda har liknande yrkeshögskoleutbildningar för butikskommunikatörer. Läs mer här: http://www.handelsakademin.se/yrkeshogskola/om-yh
Har man ambitionen att utveckla kompetensen hos befintlig personal eller att unna sig själv en vidareutbildning till dekoratör finns en populär 20-veckors distanskurs vid Leksands folkhögskola. Läs mer här: http://www.leksand.fhsk.se/dekorator
/Gabriella, Butiksinredning.se