Semestertid är shoppingtid
Shopping eller bad på semestern? Återstår att se om Svensk Handel får rätt i Handelsbaromtern för juni som visar att hälften av handlarna (54 procent) tror på minskade vinstmarginaler för handeln som helhet i sommar. En kylig start på sommaren, stigande arbetsgivaravgifter och stark dollar uppges vara de huvudsakliga anledningarna till vikande tro på försäljningsutveckling.
Men även om Svensk Handel förutspår en sval försäljning är det tveklöst så att semestertider innebär shopping. Och kanske är det just nu som dekoratörerna får visa framfötterna mer än någonsin för att skapa lockande skyltfönster. Bloggaren och föreläsaren inom visual merchandising Jonathan Baker fångar upp de hetaste skyltfönstren i Londons stadspuls där exempelvis varuhuset Debenhams på Oxford Street med hjälp av raffinerad ljussättning lyckas skapa magi av så enkla färger som vitt och bleka pasteller. Eller modebutiken Jigsaws på Kings Road där man målar i somrigt vitt och blått med hjälp av sand.

På retaildesignblog.net samlas designers, arkitekter och visual merchandisers med märkeschefer och beundrare av god design. Här visas flera spännande exempel på skyltfönster just nu, som modebutiken Motivis statement ”Mat är mode” och StudioXAG som har förvandlat Adidas Originals flaggskeppsbutik i London till en urbaniserad tennisplan för att sjösätta den nya Stan Smith kampanjen ”For every court”.
Vill du inte ge dig ut och fönstershoppa på riktigt för inspiration kan det löna sig att botanisera på Pinterest bland bilder med #visual merchandise eller #window display. Kanske kan vi till och med uthärda regnet om vi låter oss inspireras av Topshops installation ”It´s raining men” eller Hermes svävande installation som får till och med ett paraply att framstå som tilltalande. Här hittar man både nytagna bilder och sådana som hängt med ett tag men som fortfarande är virala, exempelvis den kreativa installationen av textila takhängda maneter som skapades av brittiska vm-byrån Chameleon för heminredningsbutiken John Lewis.

Tannor Logan, visual merchandiser hos varuhuset Macy´s i Fort Lauderdale, nöjer sig inte med att titta bara på vårens och sommarens trender utan ger tips också inför hösten och vintern 2015 för färger och material inom visual merchandising. Paletten går i rökiga blågrå toner med inslag av lila och aubergine. Känslan i materialen är vintage och återbruk i trä och metall.
/Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se
Alla bilder som du ser i inlägget kommer från bloggaren och föreläsaren inom visual merchandising Jonathan Baker - http://www.retailstorewindows.com »
