Sinnesmarknadsföring i juletid
Vill du få kunderna att spendera extra tid i butiken så här i jultider? Då ska du lägga krutet på skön harmoni mellan doft, musik och vackra miljöer i butiken.
En ny avhandling från Linnéuniversitetet visar åter igen hur våra sinnesförnimmelser påverkar känslor och köpbeteenden i detaljhandeln.
Mest effektivt att stimulera flera sinnen samtidigt
Med hjälp av bland annat fältexperiment har Miralem Helmefalk studerat hur olika sinnen kan påverkas genom olika kombinationer av stimuli, till exempel genom att kombinera färgat ljus med olika dofter.
Han har också tagit reda på vilka kombinationer av stimuli som är mest effektiva och har funnit att kombinationer som är multisensoriska – som alltså berör flera sinnen samtidigt – är absolut bäst, både vad gäller kundernas känsla inför en viss produkt, hur mycket tid de spenderar i butiken och även köpbeteende.
Ökat intresse för sinnesmarknadsföring
– Intresset för sinnesmarknadsföring har ökat de senaste åren, speciellt hur man kan arbeta med dofter i butiker, säger Miralem Helmefalk.
Dofter får inte vara för svaga men inte heller för starka, man ska känna den om man koncentrerar sig. Tidigare har man bland annat konstaterat hur till exempel ljussättning i en butik påverkar kundens köpupplevelse. Här kan du läsa fler goda råd och rön.
Det nya med Helmefalks avhandling är att han tittat just på kombinationen av sinnesförnimmelser.
Bra sätt att konkurrera med näthandeln
– Det här är ett skifte inom handeln i och med den ökande näthandeln. De fysiska butikerna måste anpassa sig och erbjuda något mer än bara försäljning. De måste skapa miljöer och upplevelser, ett mervärde som man inte kan få via en internetbutik, säger Miralem Helmefalk.
Här kan du se hur en livsmedelsbutik i Storbritannien ökade sin försäljning med 400 procent tack vare multisensorisk sinnesmarknadsföring.
Gabriella Mellergårdh