Skapa upplevelser och mötesplatser
Mötesplats. En butik är så väldigt mycket mer än en plats för inköp – det är en mötesplats. Det menar Charles Larsson, marknadschef på Steen & Ström Sverige AB, Skandinaviens ledande köpcentrumutvecklare.
– Det är en generell förändring som skett över tid och som accelererat både vad gäller köpcentrum och enskilda butiker. Vi skapar mötesplatser vilket också påverkar miljön, säger Charles Larsson.
För en butik som vill utveckla sitt koncept är det därför viktigt att tänka på exempelvis en sådan sak som sittplatser. Det handlar inte längre bara om hyllsystem och displayer.
– Det handlar om att skapa en helhetsmiljö som attraherar din målgrupp, säger Charles Larsson.
Att tydligt stå för sin profil och sitt varumärke är också en viktig del i konceptualiseringen, menar han, och lyfter fram Apple Store och amerikanska Hollister som goda förebilder.
– Där jobbar man både med ljud, ljus och den fysiska miljön samt med personalens förhållningssätt till kunderna.
Och det gäller att vara flexibel och på väg. Kunderna efterfrågar förändring. Cyklerna för att bygga om både köpcentrum och butiksmiljöer har förkortats rejält.
– Naturligtvis behöver man göra löpande förändringar hela tiden, men en större uppfräschning och modernisering behöver man i alla fall göra vart sjunde år, gärna oftare. Konsumentkraven och konkurrensen idag gör att förnyelsen måste komma snabbare. Därför gäller det att inte bygga fast sig för hårt och för dyrt, säger Charles Larsson.
Vilka konkurrensmedel har den fysiska butiken gentemot e-handeln i kampen om kunderna?
– Kampen har hårdnat, det har vi sagt i 20 år men det är också sant. E-handeln är för många företag idag en förlängning av den fysiska butiken. E-handel är nästan ett krav idag för att behålla och öka din försäljning. Men den fysiska butiken kan erbjuda större upplevelser som komplement till det digitala utbudet. Om 10 år tror jag gränsen mellan e-handel och fysisk butik har suddats ut, men framgångsreceptet idag är att skapa en digital upplevelse i din butik, säger Charles Larsson.
/Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se
Foto: Hans Wretling