Slipad marknadsstrategi på Instagram
En genomtänkt strategi inom sociala medier blir allt mer avgörande för butiker som lyckas nå konsumenten på ett effektivt sätt. En kedja som sticker ut rejält är BikBok som jobbar stragiskt med verktyg som Facebook, Snapchat, YouTube – och Instagram. Här är BikBok på Instagram
– Instagram är en otroligt viktig kanal för oss. Här bygger vi vårt varumärke, exponerar produkter, sprider våra värderingar och kommunicerar direkt med våra kunder på ett informellt vis, säger Maria Rogersdotter, Social Media Manager BikBok.
Kedjan har ett centralt konto men alla lokala butiker har också egna konton där man både kan lägga upp egna bilder men även bilder centralt gjorda.
– Det fungerar jättebra, säger Maria. Vi har vissa riktlinjer och regler som ska följas men utöver det är butikerna fria att jobba självständigt.
Och de marknadsstragegiska vinsterna för BikBok är påtagliga.
– Våra butiker kommer närmare kunden lokalt och det skapar relationer. Butikerna använder även Instagram för att marknadsföra lokala aktiviteter och events, säger Maria Rogersdotter.
Instagram blir allt viktigare som marknadsföringskanal. Marknadsbyrån Baluba Branded Content som specialiserat sig inom varumärkesjournalistik och content marketing menar att varumärken som vill ligga i framkant har chansen just genom att profilera sig på Instagram där få företag ännu har förstått möjligheterna. Deras 7 tips för hur man bygger sitt varumärke på Instagram ger en bra ingång i ämnet.
Med korta videoklipp kan man skapa en serie för att bygga upp en trogen publik. Mini Cooper lyckades till exempel få bra genomslag för sin serie #asktheNEWMINI under förra året.
Se till att innehållet som läggs ut på Instagram är unikt och ger mervärde, råder Baluba. Återanvänd inte reklambilder eller filmer från kampanjer i andra medier, gör något eget.
Att gilla, kommentera och lyfta fram personer som lägger upp bilder eller videoklipp relaterade till ditt varumärke är också en viktig strategi. Likaså att tänka kreativt och skapa material som verkligen sticker ut ur mängden. Och är det svårt att vara kreativ – var användbar, råder Baluba. Varför inte en kort instruktionsvideo som rör någon av dina produkter?
Att vara informativ på Instagram är också ett gott råd. Har din butik unika kunskaper inom ett visst område – visa det!
Och lyckas du inte med något av ovanstående återstår ett kort och gott råd från Baluba: Var rolig. Humor är ett oöverträffat verktyg eftersom alla behöver ett gott skratt då och då.
Vi på Butiksinredning.se vill förstås också finnas på Instagram för att inspirera dig som driver butik. Titta in hos oss och tagga gärna inlägg med #butiksinredning så hjälps vi åt att sprida goda exempel och idéer. www.instagram.com/butiksinredning.se
/Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se