Smart frakt för skrymmande varor
Hur ska en butik lyckas sälja stora, skrymmande varor till en kund som inte har egen bil och därför inte kan köra hem fyndet? En lösning kan vara uppstickaren Tiptapp, ett appbolag, som vänder sig till alla som vill frakta otympliga saker.
Skrymmande varor – en risk för butiken
Tipptapps nylanserade tjänst Hit och Dit möjliggör för användaren att beställa hämtning och lämning mellan två olika adresser.
Problemet med skrymmande varor kan annars leda till förlust både för kunden och den som säljer produkten. Om butiken i fråga inte kan erbjuda hemleverans och om kunden varken har egen bil eller möjlighet att låna är risken stor att affären uteblir helt och hållet.
Användare och leverantörer möts i appen
Lösningen som appen Tiptapp presenterar innebär att den som vill få någonting fraktat publicerar en kostnadsfri annons med en bild på produkten. Där uppger man vad man är villig att betala för leveransen. Slutligen får man erbjudanden från andra privatpersoner som kan tänka sig att utföra leveransen och det är användaren som lagt upp annonsen som väljer leverantör. Betalningen sker säkert genom appen när leveransen är genomförd.
Så här funkar det:
Uppstickare som utmanar
Tjänsten utmanar aktörer som Urb-it, Gordon Delivery och BudBee. Det som skiljer Tiptapp från konkurrenterna är att tjänsten är helt användarstyrd, med privatpersoner som utför leveranserna. Användaren kan få tillgång till i stort sett vilket fordon som helst; och det enda som egentligen styr är de krav som produkten ställer på fordonet.
Användarna styr tillgången
Idag har Tiptapp främst etablerat sig med kunder och leverantörer i Stockholm, men appen finns tillgänglig i hela Sverige. Eftersom den är användarstyrd är tillgången på personer som kan hämta det som annonseras ut det enda som avgör om den går att använda där man bor. Tiptapp siktar på tillväxt i hela landet och även internationellt.