Smartare direktreklam når kunderna i telefonen
Glöm den fysiska direktreklamen i brevlådan. Med Shopguns lösning kan butiksägare på ett modernt och effektivt sätt nå ut med aktuella erbjudanden. Tack vare den lättanvända appen kan man vinna kunder och nå nya målgrupper.
Digitaliserat, sökbart och nåbart för alla
Den danska appen Shopgun samlar kataloger från olika butiker på en och samma plats. Kunderna kan bläddra bland katalogerna, upptäcka nya affärer och inspireras.
Shopgun hjälper butiksägarna att inte bara nå ut till nya kunder, men även att utveckla sitt hållbarhetsarbete. I en tid då allt färre vill ta emot papperskataloger och reklam i brevlådan, landar Shopgun helt rätt. Så här funkar det:
Millennials den största målgruppen
47 procent av Shopguns användare är så kallade millennials; personer mellan 18 och 35 år. Det är en grupp människor som troligtvis annars hade varit svåra att nå genom papperskataloger eller mailutskick, då de tar emot information på ett sätt som är mer integrerat i deras vardag. Medvetna kunder som vet vad de vill ha och till vilket pris de vill ha det.
Skriva inköps- och önskelistor
Shopgun är inte bara en app som presenterar kataloger; de gör det även möjligt för kunderna att skriva inköps- och önskelistor och söka efter de bästa erbjudandena. Om man inte vet vad man är ute efter, går det att dra produkter direkt från katalogerna till inköpslistan, under tiden man bläddrar och inspireras. På så sätt glömmer kunden inte var och när erbjudandet och produkten finns.
Samarbetar med PostNord
Shopgun har åtta år på nacken och i hemlandet Danmark har de hunnit få 1,8 miljoner nedladdningar. I Sverige, där strategiskt samarbete finns med PostNord, har appen fler än 150 000 nedladdningar. Utöver att finnas i Danmark och Sverige, har de även lanserats i Norge och Nederländerna.
Matpriskollen och Bonial
Andra aktörer på marknaden är Matpriskollen och Bonial, där den förstnämnda riktar in sig dagligvaruhandeln och den senare har stort fokus på storstäder.