Urb-it – ett helt nytt sätt att handla
Han vill krossa myten om att den fysiska handeln är döende. Tvärtom är det en blomstrande säljkanal som visar en positiv trendkurva och som bekräftar vikten av det personliga mötet och mänskliga relationer, menar Mats Forsberg, VD och medgrundare av Urb-it.
– E-handeln kan aldrig ersätta butikens ovärderliga roll i att förse kunder med personlig service, säger Mats.
Revolutionerar shoppingbranschen
Och när det gäller personlig service har Urb-it tagit det snäppet längre genom att skapa en hybrid av digital kanal och fysisk butik. En kund beställer en vara på nätet i någon av de Urb-it-anslutna fysiska butikerna. Och Urb-it levererar varan dit kunden vill, exakt när den vill. Man har bland annat inlett ett samarbete med Volvo med in-car-delivery.
Visionen är att revolutionera shoppingbranschen och skapa ett helt nytt sätt att handla. En bekväm köpupplevelse med ”galet bra service” för morgondagens shopping.
– Online-offline, för mig är det bara handel. Urb-it kommer att kunna hjälpa handeln i denna oundvikliga övergång i ett förändrat konsumentbeteende, säger Mats.
Skapar plattform mellan kund och butik
Urb-it omfattar än så länge Stockholms innerstad och vissa förorter. Urb-it finns även i Paris och i London. Några av de butiker och varumärken man samarbetar med idag är Siba, Office Depot,Media Markt, Lyko, Best of Brands och Hope.
– Urb-it är i grunden en försäljningskanal men kan även användas av butiker för att marknadsföra sina produkter och ha en personlig dialog rakt i sina kunders mobil. Potentialen med plattformen är enorm för att skapa relationer mellan butiker och dess målgrupp, säger Mats.
Positiv trend för den fysiska butiken
Han ser digitala kanaler generellt som ett komplement i att marknadsföra varumärken och produkter. Något vi bör se som ett skyltfönster för den fysiska butiken.
– I USA ser vi denna positiva trend för fysiska butiker öka inom retail. Och det stärker även vad Tobias Rönnberg, analytiker på HUI, tidigare i år uttalade om ett trendbrott inom handeln där det planeras för mer tillbyggnad av existerande köpcentrum och handelsplatser. Resultatet av satsningen kommer att innebära en enorm tillväxt för den fysiska detaljhandeln, säger Mats.
Hör mer om den fysiska handeln som blomstrande säljkanal när Mats Forsberg talar på Shop 2017, Kistamässan Stockholm, den 10 maj.
Gabriella Mellergårdh