Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår

Vässa varumärket i höst

I kampen om kundernas uppmärksamhet blir det allt viktigare att satsa på varumärkesbyggande. Det ligger en hel vetenskap bakom effektiv varumärkesstrategi och kundlojalitet.

 

Varför väljer kunden ett visst varumärke?

”Du kan vara säker på att valet inte bara handlar om pris. Det finns en hel värld av psykologiska och känslomässiga faktorer som sätts i spel” konstaterar Tessa Wegert (https://tessawegert.contently.com/) , tech-skribent och branded content developer, i en artikel på Shutterstock.com.

 

Hjälp kunden att identifiera sig med varumärket

Vilket varumärke du väljer handlar bland annat om hur du vill uttrycka dig själv i förhållande till andra. Varje varumärke har en unik personlighet och det är något konsumenten identifierar sig med. Något som skapar vi-känsla och tillhörighet.

 

Att uttrycka varumärkets personlighet genom visuella uttryck, som bilder och illustrationer, kan hjälpa konsumenten att identifiera sig med varumärket – en identifikation som man ofta sedan är trogen så länge varumärkets värderingar överensstämmer med konsumentens egna.

 

Kunden väljer varumärke efter status

Varumärke ger också en signal om status. Forskningen har visat att konsumenter tenderar att välja ett varumärke som reflekterar den status man önskar att man hade. Därför är det viktigt för varumärkesstrateger att förstå inte bara vad deras kunder behöver utan också hur de ser på sig själva (eller om det handlar om B2B, hur deras företag ser på sig själva).

 

Ett sätt att få bättre koll på detta kan vara att skapa fiktiva karaktärer som representerar dina kunder – för att identifiera din målgrupp och verkligen krypa in under skinnet på dem.

 

Tala till kundens känslor

Känslor är ett annat fenomen som spelar stor roll i marknadsföring och varumärkesbyggande. Lär känna dina kunders känslor – och – tala till deras känslor genom visual content. Det handlar om sekunder när en konsument bestämmer sig. Don´t tell – show! Och var din egen bästa kritiker.

 

Innan du till exempel lägger ut en film på sociala medier, fråga dig själv om det här är något du skulle vilja se igen. Om svaret är ja har du hittat rätt känsla.

Läs mer på: https://www.shutterstock.com/blog/science-branding-consumer-choice

Mer om genialitet och magi i varumärkesbyggande hittar du här:

 

 

 

Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se


 

Kategorier

Marknadsföring




Liknande sidor






  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...