Viktigt att låta kunden känna på varorna
Samtidigt som e-handeln växer finns också en stark växande trend som talar för den fysiska butiken. JYSK Sverige är det senaste av en lång rad exempel.
Samverkan mellan fysisk butik och e-handel
– Vi tror på en samverkan mellan fysiska butiker och e-handel. En del av vårt sortiment finns just nu bara online. Vi vet att det är eftertraktade varor och vill ge kunder som föredrar att känna och se varorna innan de handlar möjlighet till det, säger Johan Sjödin, VD för JYSK Sverige.
Fler inspirationsmiljöer i butiken
Den 25 april nyöppnar JYSK Sverige sin butik i Kungens Kurva, Stockholm, då som XL-butik. Butiken byggs om dels enligt JYSKs senaste koncept där inspiration står i centrum (https://gojysk.com/se/news/nytt-inspirationskoncept), dels för att också bereda plats för exponering av online-only sortimentet, vilket kräver ungefär 250 kvadratmeter extra.
– Butiken får också fler inspirationsmiljöer än vad vi haft i de butiker som vi redan etablerat enligt det nya konceptet, säger Johan Sjödin.
Ambition att låta säljkanalerna samverka
JYSK har sedan länge en uttalad ambition att låta säljkanalerna samverka, exempelvis genom att beställa online och hämta i butik.
– Vi vet att våra online-only varor är efterfrågade och att de säljer bra. Det ska därför bli extra roligt att kunna erbjuda dem också i en fysisk butik, säger Johan Sjödin.
JYSK är en internationell butikskedja med fler än 2 700 butiker i 51 länder. Här i Sverige finns 142 butiker runt om i landet.
Så här såg det ut när JYSK öppnade sin första XL-butik i Norge: