Så vill kunden handla kylda varor
I en livsmedelsbutik går mer än halva energikostnaden åt till att kyla varor. Nu är ny forskning på väg för att skynda på energieffektiviseringen i butik, något som både ger vinster för miljö och matvarukvalité. Men det är viktigt att inte tappa bort kundperspektivet.
Viktigt att förstå konsumenten
– Att förstå konsumenten är viktigt för att kunna skapa en nöjd kund. En åtgärd får inte bli på bekostnad av att man skapar en butik som inte upplevs som positiv för kunden, säger Ulla Lindberg, doktorand vid Högskolan i Borås.
Hennes forskning handlar bland om konsumentens beteenden och upplevelser när man handlar kylda varor i butik.
Energismart – och kundvänligt
Tillsammans med forskarna Nicklas Salomonsson, Malin Sundström och Karin Wendin har Ulla Lidberg skrivit en artikel som både talar om energivinsterna med kyldiskar som har dörr – och i vilken mån det påverkar kunderna.
För energismarta kyldiskar är inte bara bra för miljö och mat, det tycks också ha god inverkan på hur kunden uppfattar både butik och matvaror.
Rent, lättillgängligt och fräscht
Studien visar att rena och genomskinliga dörrar kan påverka kundernas uppfattning om produkterna positivt. Dörrar framför en kyldisk gör det enklare att se vad som finns i disken, menar kunderna. Inomhusklimatet uppfattas också som mer behagligt av kunderna i de butiker där kyldiskarna har dörrar. Dessutom upplever kunderna produkterna mer lättillgängliga och fräscha.
Praktiska råd till dagligvarubutiker
Artikeln i sin helhet som publicerades i Journal of Retaliling and Consumer Services ger också praktiska råd till dagligvarubutiker som vill förbättra butiksupplevelsen med väl genomtänkt design och placering av kyl- och frysdiskar med dörrar.
Vill du veta mer om den energikloka livsmedelsbutiken. Titta på den här filmen från SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut:
Gabriella Mellergårdh